نقش عراق در مذاکرات تهران و ریاض چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص دلیل میانجی گری عراق گفت: به هر حال مشکلات زیادی الان در عراق است که اگر اختلافات میان ایران و عربستان حل شود خود به خود آن مشکلات سیاسی حل می شود و اگر بتوانند این اختلافات میان ایران و عربستان را حل کنند برای عراق شرایط مساعدتر خواهد شد چون بسیاری از اختلافات سیاسی داخلی آنها نیز بسیار کمتر خواهد شد

 

بعد از چند سال قطع ارتباط بین تهران و ریاض ظاهرا زمان آن رسیده که دوباره فصل جدید ارتباط دیپلماسی بین این دو کشور از سر گرفته شود. در این مدت که برخی از کشورها تمایل برای ایفای نقش میانجی را داشتند. در این میان قرعه به نام بغداد و دولت الکاظمی افتاد، در گفتگویی با عماد آبشناس به اهمیت مذاکرات تهران – ریاض و نقش بغداد به عنوان میانجی خواهیم پرداخت.

عماد آبشناس، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره مذاکره بین ایران و عربستان گفت: در حال حاضر خیلی تلاش ها برای میانجیگری بین ایران و عربستان وجود دارد. اگر احیاناً یکی از این میانجیگری ها موفق شود خیلی عالی است و مشکلات منطقه گرو اختلافات ایران و عربستان است و این اختلافات حل شود بسیاری از مشکلات منطقه حل می شود.

وی ادامه داد: بعد از سفری که آقای الکاظمی به عربستان داشت این گمانه زنی ها زیاد شد که ممکن است عراق هم بخواهد در این زمینه میانجیگری کند و الان هم اخبار جسته و گریخته ای در این زمینه وجود دارد. به هر حال اگر این تماس ها برقرار شده باشد باید این را به فال نیک گرفت و ان شاالله این اختلافات حل شود و این نتیجه حاصل شود که طرفین اختلافات خود را پای میز گفتگو و مذاکره حل کنند نه در میدان!

آبشناس با اشاره به از سرگیری ارتباط بین تهران و ریاض مشکلات منطقه حل می شود پاسخ داد: از بحث یمن تا سوریه تا لبنان تا عراق و حتی بحث هسته ای و بحرین و خیلی از مسائل دیگری که در منطقه به چشم میاید در گرو اختلاف بین ایران و عربستان است.اگر این اختلاف از بین برود حتما این مشکلات نیز حل و سر سامان می گیرد.

او در پاسخ به این پرسش، که آیا این امکان وجود دارد گفتگویی بین عربستان و ایران صورت نگیرد تا عربستان تکلیف خود را با آمریکا روشن کند؟ گفت: تکلیف عربستان فعلاً با آمریکا مشخص است. دولت جدید امریکا خیلی با عربستانی ها همراه نیستند و احتمال دارد سعودی ها به همین دلیل بخواهند اختلافات خود را با ایران حل کنند.

این تحلیلگر درباره تمایل اروپایی ها به رفع اختلاف بین ایران و عربستان افزود: اروپایی ها هیچگاه نمی خواهند ایران و عربستان باهم آشتی کنند. به هر حال منافع آنها در ایجاد تفرقه میان مسلمان ها است. آنها هیچ تمایلی به آشتی کردن ایران و عربستان دارند.شاید برای این میانجگیری هم سنگ اندازی کنند.

او در پاسخ به این سوال عراق از این میانجی گری چه سودی می برد؟ گفت: به هر حال مشکلات زیادی الان در عراق است که اگر اختلافات میان ایران و عربستان حل شود خود به خود آن مشکلات سیاسی حل می شود. گروه های نزدیک به ایران از یک سو و طرفداران آمریکا و عربستان از سوی دیگر هستند و اگر بتوانند این اختلافات میان ایران و عربستان را حل کنند برای عراق شرایط مساعدتر خواهد شد چون بسیاری از اختلافات سیاسی داخلی آنها نیز حل می شود. امروز مشاهده می کنیم در لبنان نمی توانند دولت تشکیل دهند که یکی از اصلی ترین دلایل این است که عربستان فشار می آورد و مجلس لبنان اکثراً طرفدار جبهه مقاومت هستند و زیر بار فشار عربستان نمی روند و در نتیجه دولت تشکیل نمی شود. در عراق هم ممکن است شاهد چنین چیزی باشیم مخصوصاً این که عراق الان به سمت یک انتخاباتی می رود.

آبشناس درباره تمایل محمد بن سلمان به رابطه با ایران اظهار داشت: آن جناح تندروی عربستان خیلی تمایل ندارد اما اخیرا این جناح تندرو بعد از تغییرات در کاخ سفید ضعیف شدند و به حاشیه رفتند و جناح های دیگر در عربستان در حال قدرت گرفتن هستند. مشاهده کردیم محمد بن سلمان علی رغم میل باطنی خود حتی حاضر شد به استقبال امیر قطر برود و با او دست بدهد در حالی که تا چند صباح پیش توطئه علیه او می چیدند.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟