چشم‌انداز خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ از نگاه تحلیلگران اسرائیل چگونه است؟ – سناریوی سوم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
از منظر سناریوی سوم منطقه در سال‌های پیش رو شاهد خلاصی از ویروس کرونا، ادامه کاهش حضور و تعهدات خارجی ایالات متحده به ویژه در رابطه با خاورمیانه و استمرار نزول بهای نفت خواهد بود.
 

سه محقق اسرائیلی چهره منطقه را در سال ۲۰۳۰ از دیدگاه تل‌آویو ترسیم کرده و به تبیین پیش‌بینی‌های خود از شرایط و وضعیت ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی در آن برهه زمانی پرداخته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین، آری هیستین (Ari Heistein) از موسسه تحقیقات امنیت (رژیم) اسرائیل، یکی از نزدیک‌ترین پژوهشکده‌ها به بنیامین نتانیاهو و دانیل راکیو (Daniel Rakov)، افسر سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل و متخصص تحلیل داده‌ها به اتفاق یائیل جوزینسکی (Yoel Guzansky) پژوهشگر مرکز تحقیقات خاورمیانه و کارشناس ابعاد سیاسی و امنیتی منطقه خلیج فارس در یک تحقیق مشترک به تشریح چهره خاورمیانه در سال ۲۰۳۰ از منظر اسرائیلی پرداخته و چهار سناریو ارائه کرده‌اند. پیش از این سناریو اول و سناریو دوم را در اعتمادآنلاین خواندید و اکنون خلاصه‌ای از سناریوی سوم در پی می‌‌آید:

از منظر سناریوی سوم منطقه در سال‌های پیش رو شاهد خلاصی از ویروس کرونا، ادامه کاهش حضور و تعهدات خارجی ایالات متحده به ویژه در رابطه با خاورمیانه و استمرار نزول بهای نفت خواهد بود.

طراحان این سناریو به نوعی تلاش برای تغییر نظام در ایران را تحقق‌یافته پنداشته‌اند، اما در عین حال اعتراف می‌کنند حتی در صورت تغییر نظام هم سیستم جدید با همان رویکرد و سیاست‌ها و چشمداشت‌های سنتی ایران به کار خود ادامه می‌دهد. پیرو این رویکرد، به زعم نویسندگان سناریو، رویکرد ناسیونالیستی عرب‌ها دوباره متبلور خواهد شد و احتمالاً نوعی همبستگی سعودی، مصری، سوری برای مقابله با سیاست‌های نظام جدید ایران شکل خواهد گرفت.

ترکیه هم به این تلاش‌ها می‌پیوندد و با کاهش سهمیه آب رود ارس مشکلات آبی استان‌های ایران را تشدید و با این کار در این تقابل مشارکت می کند.

ایران هم در مقابل با حمایت از جریان‌های جدایی‌طلب کرد به این اقدام ترکیه واکنش نشان می‌‌دهد.

در همین چارچوب روسیه نیز نفوذ خود را در ساختار نظام جدید ایران پررنگ‌تر و در این زمینه سعی خواهد کرد با همسو کردن ایران، قطر و ترکمنستان کارتل گازی فراگیری ایجاد کند.

چنین ساختاری بین روسیه با کشورهایی همچون چین که به افزایش بهای گاز اعتراض دارد و ترکیه که با اقدام روسیه در دور کردن مسیر انتقال گاز از خاک این کشور مخالف است تنش‌هایی به وجود می‌آورد.

در چارچوب این سناریو، جنگی بین مصر، سودان و اریتره علیه اتیوپی در خواهد گرفت، اما بعد از چند ماه روسیه، چین و اتحادیه آفریقا موفق به متوقف کردن این جنگ می‌‌شوند.

این جنگ احتمالاً طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به وقوع می‌ پیوندد، این در حالی است که در دوره بعد از ۲۰۲۵ تنش‌های مذهبی در عراق شدت خواهد یافت؛ این تنش به دیگر کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس هم سرایت می‌کند که در این میان تاسیسات نفتی نیز از این درگیری بی‌نصیب نخواهند ماند.

طبق این سناریو، مصر با هزینه عربستان در سال ۲۰۲۷ بمب هسته‌ای تولید ‌می‌کند و از سویی ترکیه با همکاری پاکستان در سال ۲۰۲۹ به این مهم دست پیدا می‌کند.

علاوه بر این، در بعد بین‌المللی، رقابت چین و روسیه در منطقه خاورمیانه پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۳۰ به نقطه اوج خود می‌‌رسد.

 

منبع:https://etemadonline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟