اسرائیل و برجام!

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل در مقابل از سرگیری مذاکرات احیای برجام دقیقا همان موضعی را در پیش گرفته است که در هنگام انعقاد این توافق داشت و بر کسی پوشیده نیست که مخالف برجام و احیای آن است.

این که چرا با این روند مخالف است، دلایل متعددی دارد. تل‌آویو با محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران در روندی دیپلماتیک مخالف نیست، اما مخالف دادن امتیازاتی به تهران در مقابل آن است و این امتیازات را موجب توسعه برنامه موشکی و تقویت سیاست منطقه‌ای آن می‌داند.
از این رو، نهایت تلاش خود را می‌کند که محدودیت‌های هسته‌ای شدیدتری اعمال شوند و در مقابل چیز خاصی گیر ایران نیاید و اوضاع به سمتی رود که ایالات متحده را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و موشکی درگیر جنگ کند.
اما در کنار این‌ها این شکل مخالفت رسمی سرسختانه یک دلیل عمده دیگر نیز دارد و آن هم گرفتن امتیازات کلان نظامی و امنیتی از خود آمریکا در هر گونه توافق احتمالی با ایران است.
به نظر می‌رسد که دولت آمریکا هم در این زمینه برای راضی نگه داشتن شریک راهبردی خود در خاورمیانه و لابی وابسته به آن در ساختار قدرت در خود آمریکا چنین امتیازاتی را به آن برای حفظ هژمونی جنگ‌افزاری در منطقه بدهد.
نمونه این امتیازگیری‌ها پس از امضای برجام اتفاق افتاد و اگر این توافق چنین سرنوشتی پیدا کرد اما برای اسرائیل منافع زیادی داشت؛ به گونه‌ای که با همین مواضع تند خود توانست بی‌سابقه‌ترین کمک را در طول تاریخ روابطش با آمریکا از دولت اوباما به مبلغ 38 میلیارد دلار بگیرد و ترامپ که آمد لابی‌گری کرد و برجام را نابود ساخت، حالا هم که دولت بایدن آمده و اعلام کرده در صرافت بازگشت به برجام است، اسرائیل این بار هم این هدف را در کنار دیگر اهداف از مخالفت با احیای برجام دنبال می‌کند.
اسرائیلی‌ها استاد استفاده از فرصت‌ها هستند!

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟