سفر وزیر امور خارجه ایران به عمان؛ آیا میانجی دیرینه هنوز کارآمد است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عمان علاوه بر آنکه تاکید دارد همچنان قطب فعال دیپلماسی و میانجی‌گری منطقه بوده و چنین نقشی را تماما به قطر، کویت یا دیگر کشورها واگذار نکند، در رفع اختلافات میان ایران و عربستان، منافع کلیدی را دنبال می‌کند.

پس از دوحه و بغداد، مسقط سومین میزبان وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر است.

محمد جواد ظریف در نخستین روز حضور خود در عمان با همتای خود در این کشور و نیز معاون سلطان هیثم دیدار کرده، به بررسی روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی و قضایی پرداخت و از ایفای نقش مثبت عمان در مسائل مربوط به ایران قدردانی کرد.

عمان، به عنوان میانجی دیرینه در مسائل منطقه، با وجود آنکه پس از درگذشت سلطان قابوس به نظر می‌رسید از ایفای نقش فعال در حل بحران های مربوط به همسایگان خود فاصله گرفته، اکنون به مقصد مهمی برای رفع تنش میان طرف های درگیر در بحران های منطقه بدل شده است.

در جریان روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا، عمان بارها پیشنهاد میانجی‌گری داده و در برگزاری مذاکرات برجامی، میانجی فعالی میان ایران و امریکا بود، این میانجی‌گری تداوم داشته و امروز به نظر می‌رسد میزبانی مسقط در راستای حل اختلافات میان نمایندگان تهران و ریاض باشد.

مسئله‌ای که در دو سفر پیشین وزیر امور خارجه‌ ایران نیز مولفه‌ قابل توجهی به شمار می‌آمد؛ تنش زدایی میان ایران و عربستان سعودی.

در این میان، عمان علاوه بر آنکه تاکید دارد همچنان قطب فعال دیپلماسی و میانجی‌گری منطقه بوده و چنین نقشی را تماما به قطر، کویت یا دیگر کشورها واگذار نکند، در رفع اختلافات میان ایران و عربستان، منافع کلیدی را دنبال می‌کند.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟