جولان پهبادهای عراقی برای شکار اشغالگران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

حملات انجام گرفته علیه مواضع نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در فرودگاه اربیل و پایگاه نظامی عین الاسد، به عنوان تنگ‌تر شدن حلقه محاصره مقاومت علیه حضور اشغال‌گران و حامیان‌شان در داخل عراق قابل بازخوانی است

 روند مبارزه با اشغال‌گری‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف، در عراق اوج گرفته است. فرودگاه اربیل، پایگاه نظامیان ترکیه در بعشیقه و پایگاه نظامی عین الاسد مکان‌هایی هستند که طی چند روز اخیر از سوی گروه تازه ‌تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مود حمله پهپادی و راکتی قرار گرفته‌‌اند. در این رویدادها دو مسئله پراهمیت و قابل تحلیل خودنمایی می‌کند که عبارتند از بهره‌گیری از پهپادها در انجام حملات و دیگری وضعیت امروز آمریکا در عراق پس از گردنکشی‌ها و اقدامات نظامی علیه نیروهای مقاومت در عراق..

 

سایه ترس بر سر نیروهای آمریکایی؛ از اربیل تا کنسول‌گری آمریکا و عین الاسد

در شامگاه 14 آوریل 2021 (25 فروردین 1400) فرودگاه بین المللی اربیل در منطقه کردستان عراق، مورد حمله قرار گرفت. به دنبال وقوع این انفجارها، در این فرودگاه  آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمد و مسیرهای منتهی به فرودگاه و کنسولگری واشنگتن در اربیل بسته شد. بنابر اعلام مقامات سیاسی اقلیم کردستان عراق، این حمله تلفات جانی به همراه نداشت و تنها به یکی از ساختمان‌های داخل فرودگاه خسارت وارد شده است. در این میان نکته قابل توجه این است که بنابر بیانیه  وزارت امور داخلی اقلیم کردستان عراق حمله چهارشنبه شب به فرودگاه اربیل با یک فروند پهپاد بمب گذاری شده که مقر ائتلاف بین‌المللی داخل فرودگاه را هدف قرار داده است، انجام گرفته و یک راکت نیز به سوی فرودگاه اربیل شلیک شده است.

 در ادامه این روند، به موازات حمله به فرودگاه اربیل، دو راکت به پادگان زلیکان محلی استقرار نظامیان ترکیه در منطقه بعشیقه واقع در شمال غرب استان نینوی نیز شلیک شد که مجموع این روند تعویق و تعطیلی چند ساعته کلیه پروازها به مقصد اربیل را به همراه داشت. اما حمله بزرگ‌تر را می‌توان حمله پهپادی به مواضع و نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد در شامگاه  15 آوریل 2021 (26 فروردین 1400) مورد ارزیابی قرار داد. بنابر اعلام رسانه‌های خبری عراقی  پایگاه عین الاسد در استان الانبار مورد اصابت ۳ فروند پهپاد انتحاری قرار گرفته که سامانه های پدافند هوایی مستقر در این پایگاه، از ردیابی و انهدام پهپادها باز ماندند.

 

حملات پهبادی و تغییر موازنه در معادلات ضاشغال‌گری 

رخدادهای حمله به محل استقرار اشغال‌گران آمریکایی در عراق، شاید در ابتدا ادامه درگیری‌های پراکنده چند وقت اخیر میان نیروهای مقاومت با سربازان آمریکایی قلمداد شود اما در جریان حملات جدید فرودگاه اربیل و پایگاه نظامی عین الاسد، بیش از هر موضوع دیگری استفاده از پهپادها و عدم توانایی سامانه پدافند دفاعی مستقر در این مکان‌ها در شناسایی و ساقط کردن آن‌ها، از اهمیتی قابل توجه برخوردار است.

نکته قابل توجه در این میان این است که نیروهای حشد الشعبی در گذشته طی حملات خود به مواضع اشغال‌گران بیشتر از حملات موشکی و راکتی بهره می‌گرفتند و ادعای آمریکایی‌ها این بود که با استفاده از سامانه دفاع موشکی می‌توان در مقابل هر نوع حمله‌ای مقابله کند اما اکنون روند جدید نشان‌گر آن است که نیروهای حشد الشعبی بیش از هر زمان دیگری در مسیر بهره‌برداری و استفاده از پهپادها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای روز نظامی جهان هستند. نکته مهم‌تر این‌که سامانه دفاع موشکی آمریکا در عین الاسد بر خلاف ادعاها در شناسایی پهپادها نه تنها موفق عمل نکرده، بلکه نیروهای مقاومت به آسانی اهداف موردنظر خود را مورد حمله قرار داده‌اند.

همچنین توسعه توانایی پهبادی امکان رصد و کنترل کامل تحرکات نیروهای اشغالگر آمریکایی و اقدامات توطئه‌آمیز برای انتقال تروریست‌های داعشی به خاک عراق و بالعکس را به نیروهای مقاومت عراق خواهد داد. 

در مجموع این روند نشان‌گر آن است که در وضعیت جدید، نیروهای حشد الشعبی از آمادگی کامل برای توسعه توانمندی‌ها پهپادی خود برخوردار بوده و نیروهای آمریکایی در نقاط مختلف عراق، برای انجام حملات جدید در دسترس هستند. این روند به نوعی نشان‌گر تغییر در موازنه معادلات به نفع حشد الشعبی و به ضرر آمریکایی‌ها خواهد بود و باقی ماندن نظامیان آمریکایی در عراق را بیش از هر زمان دیگری دشوار خواهد کرد.

 

اولتیماتوم به آمریکا و حامیان آن در داخل عراق

حملات انجام گرفته علیه مواضع نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در فرودگاه اربیل و پایگاه نظامی عین الاسد، به عنوان تنگ‌تر شدن حلقه محاصره مقاومت علیه حضور اشغال‌گران و حامیان‌شان در داخل عراق قابل بازخوانی است. از یک سو، دور جدید حملات با بهره‌گیری از پهپادها نشان داد که در وضعیت جدید آمریکایی‌ها در هیچ نقطه‌ای از عراق در امان نیستند و ضعف آن‌ها برای مقابله با توانمندی‌ نیروهای مقاومت در آینده بیش از پیش آشکارتر می‌شود. 

از سوی دیگر، این حامیان باقی ماندن آمریکا در عراق هستند که پیام واضح و روشنی را دریافت کردند. در واقع، اکنون برای منطقه کردستان عراق این مساله اثبات شده که آمریکایی‌ها توانایی دفاع از خود را ندارند و اینکه چگونه آن‌ها می‌توانند از آن‌ها در برابر تهدیدات امنیتی حمایت کنند، به یک مساله جدی تبدیل شده است. آمریکایی‌ها در وضعیت جدید در تامین امنیت نیروهای خود درمانده هستند و اینکه بتوانند از اربیل در مقابل تهدیدات دفاع کنند بیشتر به یک کمدی تبدیل شده که فرسخ‌ها از واقعیت فاصله دارد لذا به نظر می‌رسد عدم دل بستن به حمایت‌های واشنگتن یکی تبعات مهم تداوم حملات به مقرها و نیروهای آمریکایی باشد. 

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟