فرمانده سنتکام: چین جای آمریکا را در خاورمیانه پر می‌کند

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ژنرال مک‌کنزی می‌گوید، روسیه و چین به دنبال استفاده از خلاء ناشی از کاهش حضور آمریکا در منطقه هستند

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ارشد آمریکایی با اشاره به خروج آمریکا از خاورمیانه برای تمرکز بر روسیه و چین، هشدار داد که این دو کشور جای آمریکا را در خاورمیانه پر می‌کنند و نفوذ خود را در خلیج فارس افزایش خواهند داد.

ژنرال فرنک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام که اخیرا به خاورمیانه سفر کرده، می‌گوید در ملاقات با رهبران کشورهای منطقه با این پرسش مواجه شده است که آیا آمریکا همچنان به کشورهای آنها و منطقه متعهد است و آنها چه حمایتی دریافت خواهند کرد.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کشورهای منطقه نگرانند که نگاه آمریکا به شرق آنها را در مقابل گروه‌های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی دست خالی بگذارد. در چنین شرایطی، اگر آمریکا در حمایت تعلل کند، این کشورها از جای دیگری کمک خواهند گرفت.

مک‌کنزی گفت: «خاورمیانه منطقه رقابت فشرده بین قدرت‌های بزرگ است. در حالی که آمریکا به دنبال بازبینی نقش خود در خاورمیانه است، روسیه و چین اوضاع را به دقت زیر نظر دارند تا از خلاء ایجاد شده به نفع افزایش نفوذ خود استفاده کنند.»

به گفته مک‌کنزی، فروش اسلحه یکی از موضوعات مورد علاقه روسیه و چین است. روسیه به دنبال فروش سیستم‌های دفاع هوایی و دیگر تسلیحات است و چین هم در صدد افزایش قدرت نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاورمیانه.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد، این در حالی است که دولت بایدن در مدت کوتاهی که آغاز به کار کرده، دستور خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه را صادر کرده، کمک‌های نظامی به عربستان در مقابل حوثی‌های یمن (گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی) را کاهش داده و پنتاگون نیز در حال خروج نیروها و تجهیزات نظامی خود از کشورهای خاورمیانه است.

در عین حال بایدن به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است و از کشورهای منطقه می‌خواهد نگران پیامدهای آن نباشند.

مک‌کنزی در ادامه با اشاره به تمرکز دولت بایدن برای مقابله به تهدید چین گفت: «من کاملا موافقم که چین یک تهدید است اما باید نگاه جهانی داشت و تهدید‌ها را در به طور کلی در جهان مورد توجه قرار داد.»

فرمانده سنتکام در ادامه به نگرانی عربستان سعودی درباره تهدید‌های روزمره حوثی‌ها علیه آب و خاک و آسمان این کشور اشاره کرد.

او گفت، شاید تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه به اندازه پنج یا هفت سال قبل نباشد، اما آمریکا باید در منطقه حضور داشته باشد.

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟