چه چالش‌هایی پیش روی تداوم آتش‌بس میان مقاومت فلسطین و اسرائیل وجود دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
علیرغم اعلام آتش‌بس در بامداد جمعه گذشته که به تجاوزات اسرائیل پس از جنگی 11 روزه علیه نوار غزه پایان داد اما چالش‌های متعددی بر سر تداوم این آتش‌بس وجود دارد.

 با وجود اعلام آتش‌بس در بامداد جمعه گذشته که به تجاوزات اسرائیل پس از جنگی 11 روزه علیه نوار غزه پایان داد اما چالش‌های متعددی بر سر تداوم این آتش‌بس وجود دارد.

در این میان، چالش نخست به رویکرد نظامی اسرائیل در نوار غزه پس از توافق آتش‌بس مربوط می‌شود، «بنی گانتس»، وزیر دفاع اسرائیل پیشتر در مصاحبه با یدیعوت آحرنوت تاکید کرد: رهبران حماس پس از پایان جنگ همچنان اهدافی برای ترور خواهند بود.

علیرغم اینکه فرصت اسرائیل برای عملی کردن تهدیدات خود پایین است زیرا این اقدام به معنای از سرگیری دوباره درگیری‌ها خواهد بود اما در کل این سناریو محتمل است به ویژه هنگامی که اسرائیل تلاش کند رهبران حماس با را «با شیوه‌های ترور خاموش » مورد هدف قرار دهد؛ شیوه‌هایی که بدون هیچ گونه ردپایی دال بر دخالت اسرائیل انجام می‌شود همانطور که در جریان ترور «مازن فقهاء»، یکی از رهبران شاخه نظامی حماس در چهار سال پیش شاهد بودیم.

چالش دوم به اختلاف دیدگاه و مواضع حماس و اسرائیل درباره شرایط لازم برای آغاز بازسازی نوار غزه در نتیجه حملات وحشیانه و هدفمند تل‌آویو باز می‌گردد چرا که اسرائیل مدعی است به صورت یکجانبه تصمیم به آتش‌بس گرفته و لذا در مقابل نوار غزه و حماس هیچ الزام و التزامی ندارد و ممکن است در زمینه بازسازی غزه مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کند.

اما چالش سوم به هویت نهاد یا نهادهایی مربوط می‌شود که بر روند بازسازی محدود نوار غزه نظارت خواهد کرد، در این میان دولت امریکا اعلام کرده است کمک‌هایی برای بهبود وضعیت اقتصادی غزه از طریق تشکیلات خودگردان ارائه خواهد کرد در مقابل، مصر تصریح کرده است 500 میلیون دلار برای کمک به غزه اختصاص خواهد داد اما سوال اینجاست که آیا مصر این مبلغ را به تشکیلات خودگردان خواهد داد یا خود بر هزینه آن نظارت خواهد کرد تا تاثیرگذاری خود بر وضعیت سیاسی غزه را ارتقا بخشد.

علیرغم این که حماس از نقش مصر در دستیابی به توافق آتش‌بس تقدیر کرده است اما تاریخ روابط دو طرف، حساسیت‌هایی نزد حماس درخصوص شیوه‌های بهره‌برداری مصر از این کمک‌ها به غزه ایجاد خواهد کرد و به خاطر رابطه قاهره با «محمد دحلان»، از رهبران اخراجی فتح، تشکیلات خودگردان هم به نقش مصر در غزه با دیده تردید نگاه می کند.

چالش چهارم به «معادله غره و بیت‌المقدس یکی است» باز می‌گردد که از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی اعلام شده است، بر این اساس، این گروه‌ها حق دارند در واکنش به سیاست‌های اسرائیل در بیت المقدس اعم از اخراج فلسطینی‌ها از منطقه الشیخ جراح یا تعرض به مسجد الاقصی به اسرائیل واکنش نظامی نشان دهند.

در این بین، تصمیم 4 روز پیش دولت اسرائیل در ممانعت از ورود یهودیان به مسجد الاقصی تا زمان نامحدود، نشانه‌ای از رویکرد اسرائیل در کاهش احتمال بروز درگیری‌های جدید است اما روشن است که در سایه روی کار آمدن دولتی راستگرا و تندرو در اسرائیل، اشغالگران به سیاست‌های افراطی خود در بیت المقدس ادامه خواهند داد همچنین بحران سیاسی داخلی اسرائیل می‌تواند به تشدید درخواست‌های احزاب راستگرا در سرعت‌بخشی به روند یهودی سازی در قدس دامن زند، امری که می‌تواند به شعله‌ور شدن جنگی دیگر میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطینی بیانجامد.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟