دانمارک دیگر پناهجویان سوری را “تحمل” نخواهد کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

دانمارک اجازه اقامت موقت سوری‌ها را برداشته است. مقام‌های دانمارکی مناطقی از سوریه را به عنوان نقاط امن برای بازگشت پناهجویان سوری طبقه‌بندی کردند. دانمارک با این اقدام می‌تواند به الگویی در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

دولت دانمارک سال‌هاست سیاست مهاجرپذیری سخت‌گیرانه‌ای را در پیش گرفته است. گاهی پناهجویان بزهکار و کسانی را که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده، به اقامتگاهی واقع در جزیره غیرمسکونی “لیندهولم” می‌فرستد و گاهی هم اجازه اقامت موقت پناهجویان را لغو می‌کند. 

در مجموع ۳۰ هزار پناهجوی سوری در دانمارک زندگی می‌کنند و در حال حاضر دولت دانمارک اقامت موقت ۳۰۰ پناهجوی سوری را از آنها پس گرفته است.

پناهجویان سوری به ویژه زنان و کودکانی که از دست رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به دانمارک پناه آوردند اکنون وضعیت سخت و دشواری دارند.

وبسایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان با برخی از این پناهجویان که هر روز در میدان قصر کپنهاگ جمع می‌شوند صحبت کرده است.

تاگس شاو می‌نویسد، سوری‌ها در مقابل پارلمان دانمارک تظاهرات می‌کنند. آنها روی یک پلاکارد نوشتند: “دیپورت به سوریه را متوقف کنید!”.

مقامات دانمارکی اما برخی نقاط سوریه را برای بازگشت این پناهجویان “امن” طبقه‌بندی کرده و شروع به  گرفتن مجوزهای اقامت آنها کرده‌اند.

یکی از این پناهجویان راشا کایروت است که اخیرا نامه‌ای از مقامات اداره مهاجرت دریافت کرد. این خانم ۳۸ ساله که در سوریه معلم بوده به مدت شش سال با دو فرزندش در دانمارک زندگی می‌کند و حالا باید دانمارک را ترک کند.

کایروت گفته است که شب‌ها از ترس خواب ندارد و سوریه برای او و فرزندانش جای امنی نیست. او می‌گوید اگر پایش به فرودگاه سوریه برسد بلافاصله دستگیر خواهد شد زیرا او مخالف بشار اسد است.

بلال مصطفی پناهجوی دیگر سوری هم که در ۱۳ سالگی به دانمارک آمده  باید دانمارک را ترک کند.

تاگس شاو می‌نویسد بیشتر کسانی که اقامت موقت آنها لغو شده زنان و کودکان سوری هستند چون دولت دانمارک بر این باور است که هیچ خطری برای رفتن به خدمت سربازی متوجه آنان نیست.

مته فردریکسون، رهبر ۴۳ ساله حزب سوسیال دموکرات دانمارک و نخست‌وزیر این کشور در ارتباط با مهاجرت سیاست سختگیرانه‌ای دارد. او قبلا در کارزار انتخاباتی‌اش در ژوئن ۲۰۱۹ قول داده بود که در صورت نخست‌وزیر شدن، شمار مهاجران از کشورهای غیرغربی را محدود کند.

نخست‌وزیر دانمارک استدلال کرده است که خطری پناهجویان را تهدید نمی‌کند و سوری‌ها باید برگردند تا به بازسازی کشورشان کمک کنند.

پارلمان دانمارک هم به فکر تصویب قوانین سختگیرانه‌ای است تا مبنای قانونی برای اخراج پناهجویان به کشور ثالث در آینده فراهم آید.

سیاست اخراج پناهجویان سوری در داخل دانمارک اما با مخالفت‌هایی روبرو شده است. گروه‌های مدافع حقوق بشر گفتند در مناطق وسیعی از سوریه جنگ به پایان رسیده اما بسیاری از این پناهجویان از دست بشار اسد و مأموران اطلاعاتی او فرار کرده‌اند.

لیزا بلینکنبرگ که برای سازمان عفو‌ بین‌الملل در دانمارک کار می‌کند، می‌گوید: «عفو بین‌الملل سال‌هاست که موارد جدی نقض حقوق بشر در سوریه را ثبت کرده است. حتی اگر به دمشق و مناطق اطراف آن برگردید خطر قابل توجهی شما را تهدید می‌کند.»

امکان تبدیل دانمارک به الگوی اتحادیه اروپا

بیش از ۳۰ هزار سوری در دانمارک زندگی می‌کنند و حق اقامت موقت۳۰۰ نفر از آنان گرفته شده است. هنوز مشخص نیست که دانمارک چه زمانی اخراج‌ این پناهجویان را آغاز خواهد کرد.

بلینکنبرگ از عفو‌ بین‌الملل دانمارک اما نگران است که سیاست پناهجوپذیری دانمارک ممکن است به زودی مقلدانی در اتحادیه اروپا پیدا کند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟