انتخابات ایالتی هند: چالش های پیروزی یا شکست بهارات جانتا برای شیعیان هند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انتخابات ایالتی هند (ویدهان سبها) در سال 2021 در حال برگزاری است و در اولین گام در ایالت بنگال غربی دولت محلی تریمانول کنگرس به رهبری ماماتا بانرجی برای بار سوم در این ایالت (اول می) تشکیل شد.

دولت بهارات جانتا وابسته به هندوهای زعفرانی با یک سرمایه گذاری عظیم وارد میدان رقابت شد به طوری که نارندارا مودی، نخست وزیر، آمیت شاه، وزیر کشور و یوگی آدیاتناث، سروزیر ناسیونالیست ایالات اوتارپرداش با سفر به ایالت بنگال غربی، کارناوال بزرگی علیه ماماتا بانرجی راه انداختند.

بنگال غربی یک ایالت کلیدی برای بهارات جانتا محسوب می شود؛ زیرا بیش از 70% جمعیت این ایالت را بنگال های هندو تشکیل می دهند و پیروزی در این ایالت می توانست به روند ناسیونالیسم افراطی در هند سرعت بیشتری ببخشد. هندوهای افراطی با شعار «بیگانه باید اخراج شود» در این انتخابات شرکت کردند و تفسیر این شعار را اخراج مسلمانان بنگالی این ایالت به کشور بنگلادش قرار دادند. در حالی که شعار تریمانول کنگرس، «بنگال به دختر خود رای می دهد»، بود که اشاره به ماماتا بانرجی داشت.

شکست هندوهای افراطی در بنگال غربی جان تازه ای به احزاب اپوزیسیون (در راس آن کنگرس) بخشیده است، به طوری که تحرکات انتخاباتی این احزاب در ایالت های گجرات، آسام، تامیل نادو، کرالا و بیهار شدت گرفته است.

در صورت تداوم دومینوی شکست هندوهای افراطی در انتخابات ایالتی، احتمال تاثیرپذیری انتخابات ملی 2024 و پایان حاکمیت ناسیونالیسم افراطی در هند وجود دارد.

 

مخاطرات:

الف. دولت بهارات جانتا پیش از این و در بازه زمانی برگزاری انتخابات ملی 2019 با انجام دو عملیات سیاسی و نظامی تلاش کردند افکار عمومی هندوها را به خود متمایل کند که البته در این زمینه هم بسیار موفق بود؛ به طوری که در برخی ایالات حتی مسلمانان نیز مجبور به اعلام برائت از مسلمانان کشمیر شدند.

اولین اقدام لغو قوانین ویژه کشمیر موسوم به ماده 370 و ماده 35آ در آگوست 2019  با استفاده از رای اکثریت در لوک سبها (مجلس عوام) و رای صدای بلند در راجیا سبها (مجلس عیان) بود. پیشنهاد لغو این مواد قانونی به شکل غیرمنتظره ای از سوی «آمیت شاه» وزیر کشور دولت بهارات جانتا اعلام شد.

دومین اقدام با انجام یک عملیات انتحاری مشکوک در کشمیر و مرگ 40 سرباز هندی آغاز شد. دولت هند به بهانه کشتار سربازان خود به منطقه بالاکوت پاکستان حمله هوایی کرده و مدعی شد اردوگاه های متعلق به حزب المجاهدین را از بین برده است. در این میان احتمال اینکه دولت بهارات جانتا در این برهه زمانی نیز برای خروج از بن بست عدم اقبال افکار عمومی در انتخابات ایالتی مجددا به مانورهای سیاسی و نظامی روی بیاورد بسیار زیاد است. اقداماتی چون:

  1. عملیات تروریستی نرم علیه منافع رژیم صهیونیستی (مانند انفجار بمب صوتی در یک کیلومتری سفارت رژیم صهیونیستی در دهلی نو و ادعای یک گروه مجهول به نام جیش الهند مبنی بر انجام این عملیات تروریستی)؛
  2. ایجاد بحران مصنوعی در جامو و کشمیر و حمله به مسلمانان این منطقه برای تحریک احساسات هندوئیستی؛
  3. راه اندازی جنگ کوتاه مدت با پاکستان به بهانه حمایت اسلام آباد از تروریسم در جامو و کشمیر؛ می توانند آینده های محتمل راه حل سخت بهارات جانتا برای خروج از این بن بست باشد.

ب. بسیاری از احزاب شیعی هند از سال 2014 تاکنون در ائتلاف با حزب بهارات جانتا هستند؛ به طوری که حتی در ایالت با اکثریت مطلق هندوی اوتارپرادش، شیعیان دارای یک وزیر در دولت ایالتی هستند. آقای «بوکال نواب» رهبر حزب «انجمن ملی شیعیان» در ایالت اوتار پرادش بوده و از روابط نزدیکی با یوگی آدیاتناث سروزیر افراط گرای این ایالت برخوردار است. وی با تشکیل حزب انجمن ملی شیعیان از سال 2014 به حمایت از حزب بهارات جانتا پرداخته است. نام این حزب در زبان هندی Rashtriya Shia Samaj بوده و به صورت مخفف RSS در وزارت کشور هند ثبت شده است. انتخاب این نام حساسیت زیادی را در میان جامعه اهل تسنن هند برانگیخته است. زیرا سازمان افراطی «بسیج ملی هندوها« نیز با نام هندی Rashtriya Swayamsevak Sangh، به صورت مخفف RSS در وزارت کشور هند ثبت شده است. بسیج ملی هندوها در قتل، غارت و تجاوز به نوامیس مسلمانان در هند نقش عمده داشته است و یک گروه منفور در میان مسلمانان هند محسوب می شود.

از جمله فعالیت های حزب انجمن ملی شیعیان می توان به رد «سه طلاقه کردن زن در یک مجلس»، «پذیرایی از هندوها در زمان برگزاری مراسم بهاندرا که ویژه پرستش خدایان هندوئیسم است» و «تقاضای ساخت معبد رام به جای مسجد بابری» اشاره کرد.

اقدامات حساسیت برانگیز انجمن ملی شیعیان، تبعیض عامدانه میان شیعیان و اهل سنت توسط دولت بهارات جانتا، تقویت جریان صادق شیرازی در برخی ایالات، حمایت برخی از زعمای شیعه در هند از ساخت معبد رام (همانند مرحوم کلب صادق) و شایعه حمایت ارتش هند از شیعیان در کشمیر منجر به افزایش انزجار اهل سنت هند از شیعیان شده است.

در صورت شکست حزب بهارات جانتا در انتخابات ایالتی و به تبع آن در انتخابات ملی 2024 که احتمالا به روی کار آمدن حزب کنگرس و متحدانش منجر شود، آینده شیعیان در هند به شدت در خطر خواهد بود (هرچند در صورت تداوم حکومت بهارات جانتا، آینده تمامی مسلمانان در هند در مخاطره است)؛ زیرا احزاب اهل تسنن هند همانند جماعت اسلامی، در ائتلاف با کنگرس بوده و روی کار آمدن کنگرس به مثابه افزایش توان لابی گری و نفوذ اهل تسنن در دولت هند است.

سیک های ایالت پنجاب بخش بزرگی از نخبگان حزب کنگرس را تشکیل می دهند و اعتراضات کشاورزان سیک در سال 2020 و کمپین ضد افراطی گری آنان با وجود ادعای بی طرفی حزبی، قطعا گرایش به کنگرس در انتخابات پیش روی را افزایش خواهد داد.

 

  • هشدار راهبردی:

با توجه به سناریوهای موجود در مخاطرات ذکر شده می توان هشدارهای راهبردی زیر را صادر کرد:

  1. شروع موج جدیدی از خشونت ها علیه مسلمانان در کشمیر؛
  2. افزایش خشونت های درون دینی میان شیعیان و اهل تسنن (حضور داعش در هند می تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند)؛
  3. تضعیف جایگاه شیعیان در دولت 2024 هند (با فرض کنار رفتن بهارات جانتا)؛
  4. افزایش سخت گیری ها در مورد طلاب هندی حاضر در مدارس علمیه ایران، از جمله جامعه المصطفی العالمیه (با فرض کنار رفتن بهارات جانتا).

 

    پیشنهاد:

  1. بسیاری از علمای شیعه در هند، مخالف هندوئیسم افراطی و احزاب وابسته آن از جمله بهارات جانتا، بسیج ملی هندوها و کنگره جهانی هندوها هستند، ولی به دلیل خفقان موجود نمی توانند در این مورد اظهارنظر رسانه ای کنند. احیاء جایگاه رسانه ای این افراد و مطرح کردن آنان به عنوان زعمای شیعه به مثابه بلندگوی موضع رسمی شیعیان هند به تصمیم سازان توصیه می شود. چهار نفر از علمای مطرح شیعیان هند آقایان قاضی عسکری در دهلی نو، حسین مهدی حسینی در بمبئی، تقی رضا عابدی در حیدرآباد و محمدمهدی خان در چنای، در این زمره جای می گیرند که پیشنهاد می شود در جهت تقویت و برجسته سازی مواضع رسانه ای آنان تلاش گردد.

                                               تقی رضا عابدی، عالم شیعی حیدرآباد هند

 

  1. ارتباط دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند با زعمای اهل تسنن که در اتحاد با کنگرس هستند؛

در این مورد می توان به دو گزینه احمد انصاری و سلمان خورشید اشاره کرد. گفتگو با افرادی از این دست که می توانند در صورت پیروزی کنگرس در آینده شیعیان تاثیرگذار باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. کمک به افزایش ارتباط نهادهای دینی شیعی در ایران با علمای مخالف بهارات جانتا جهت تقویت اعتبار مذهبی آنان در میان شیعیان هند؛
  2. افزایش روابط دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند با روسای حزب کنگرس مانند سونیا گاندی رئیس حزب، راونیت سینگ بیتو، نماینده شاخص کنگرس در لوک سبها و ملیکارجون کهارگی نماینده شاخص کنگرس در راجیا سبها؛
  3. رایزنی با زعمای شیعه هند جهت تشویق نخبگان شیعی این کشور به منظور حضور در ساختار حزبی کنگرس؛ پس از جدایی هند و پاکستان، نخبگان شیعی عموما به پاکستان مهاجرت کردند. به همین دلیل احزاب اصلی این کشور از حضور شیعیان تهی ماند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟