زلزله ای که مدتها انتظارش میرفت در حزب سعادت رخ داد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در حالی که از ماه ها پیش در داخل حزب سعادت مشخص شده بود که این حزب به سمت یک دوگانگی در رهبری در حال حرکت است با توییت های 53گانه اوغوزخان اصیل‌تورک، ئریس شورای عالی حزب این دوگانگی ظهور و بروز بیشتری یافته و اساسا به منزله یک زلزله در این حزب ارزیابی شد.

اوغوزخان اصیل‌تورک، وزیر اسبق کشور و از نزدیکترین یاران مرحوم اربکان که پس از او از معدود رهبران عالی مقام نسل اول جریان “ملی گوروش” شناخته شده و دارای کاریزمای بسیار بالایی در کل جریان ملی گوروش و حزب سعادت است با توییت های 53گانه خود که به مثابه مانیفستی برای اعلام مواضع مکنون پیشین خود است عملا رهبری حزب را در وضعیت بغرنی قرار داده است.
این در حالی است که بنابر منابع خبری داخل حزب سعادت رهبری حزب، تمل کاراموللااوغلا از انتشار این توییت ها با خبر نبوده و پس از انتشار مطلع شده است که همین مساله نیز رنجش مضاعفی را به همراه داشته و به منزله یک کودتا علیه او تلقی شده است.
اوغوزخان اصلی ترک معتقد است که پس از مرحوم اربکان حزب بیش از اندازه مبتلا به درگیری های رومزه سیاسی شده و از معیارهای اخلاقی – معنوی اصیل جریان که اصلی ترین امتیاز حزب بوده و باعث جلب توجه بدنه مردمی بوده است بازمانده است.
اصلی تورک ضمن خواستار شدن برگزاری یک کنگره برای ایجاد تشکیلات به روز و قدرتمند تاکید کرده است که همه این تحرکات تحت نظر او و با استشاره های گسترده انجام خواهد شد.
همچنان که پیشتر نیز به گوش میرسد اصیل تورک از ائتلاف سیاسی حزب سعادت با احزاب لائیک مخالف دولت از جمله ج.ه.پ ناراضی است و آن را در تعارض با اصول جنبش ملی گوروش میداند. این نارضایتی او از سال پیش بروز بیشتری یافته و باعث شد تا برخی از اعضای حزب و مقامات نیز نسبت به شیوه رهبری تمل کاراموللااوغلو معترض باشند که در نتیجه آن برخی تغییرات ساختاری در نیروهای انسانی حزب رخ داد.
با توجه به همین نارضایتی اصیل‌تورک، اردوغان که زمانی از نیروهای جوان تحت امر او بوده به دیدار او رفته و طی دو جلسه مذاکرات غیرعلنی ای را با یکدیگر انجام دادند.
منابع داخل حزب معتقدند که اصیل تورک در پی آن است تا با فروکشیدن کاراموللااوغلو، مته‌خان گوندوغان را جانشین او کند.

با علنی شدن این اختلافات جریان مخالفان دولت حملات سنگینی را علیه اوغوزخان اصلی تورک در شبکه های اجتماعی آغاز کرده اند. آنها با متهم کردن او به بی بصیرتی سیاسی اتهامات مختلفی در خصوص نسب خانوادگی او و تاکید بر این که او یک ارمنی است شروع به حمله به او کرده اند.
آنها با تاکید بر این که اردوغان ابتدا تلاش کرد با تحریک فاتح اربکان برای تاسیس یک حزب موازی با حزب سعادت این حزب را از میدان به در کند اما موفق نشد، معقتدند که اکنون با تحریک اصیل تورک ضربه کاری را بر حزب سعادت وارد کرده است.
اما در مقابل مدافعان اصیل‌تورک معتقدند که به هر حال ما با حزب عدالت و توسعه حزب برادریم و نباید اجازه دهیم که اختلافات سیاسی باعث شق عصای جریان اسلامی شود. رسانه های نزدیک به حزب عدالت و توسعه نیز حمایت تمام عیاری را از این اقدام اصیل تورک به نمایش گذاشته اند.

روزها و هفته های آینده روزهای بسیار سخت و پرتنشی برای حزب سعادت خواهد بود و امکان انشعاب درون حزب و خرج از سعادت بسیار محتمل است.

نکته ای که نباید از یاد برد این است که اگرچه حزب سعادت از میزان رای کمی در صحنه سیاسی برخوردار است اما در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور در حرکت آرا برای له یا علیه حزب عدالت و توسعه نقشی کلیدی دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟