زمان پایان حمایت آمریکا از اسرائیل فرارسیده است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در تحلیلی به قلم «استفان والت» نظریه‌پرداز مطرح رئالیسم تدافعی می‌نویسد: «درگیری کنونی اسرائیل و حماس شواهدی بیشتری فراهم کرد که آمریکا نباید بیش از این حمایت بی‌قیدوشرط اقتصادی، نظامی و سیاسی‌اش را در اختیار اسرائیل قرار دهد. دستاوردهای این سیاست، صفر و هزینه‌هایش سنگین و فزاینده است. آمریکا و اسرائیل به‌جای روابط ویژه نیاز به یک رابطه عادی دارند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • امروز دیگر حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل، بیش از آن‌که مشکلی را حل کند، مشکلات فراوانی را برای واشنگتن فراهم می‌آورد. علاوه بر این هزینه‌های رابطه ویژه با اسرائیل، همچنان رو به افزایش است. منتقدان حمایت آمریکا از اسرائیل اغلب به سه میلیارد دلار کمک سالانه نظامی و اقتصادی آمریکا اشاره می‌کنند؛ اما هزینه‌های اصلی این رابطه ویژه، هزینه‌هایی سیاسی است.
  • حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا از اسرائیل، عرصه اخلاقی را درصحنه جهانی بر ایالات‌متحده تنگ کرد. دولت بایدن در پی بازسازی وجهه و اعتبار آمریکا پس از چهار سال حکومت ترامپ است… به همین دلیل است که حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی آمریکا قرار دارد. با این حال وقتی نوبت به قطعنامه‌های آتش‌بس غزه می‌رسد، دولت آمریکا پیوسته بر حق دفاع اسرائیل تأکید می‌کند، مجوز ارسال 735 میلیون دلار سلاح به اسرائیل را می‌دهد و برای فلسطینی‌ها هم لفاظی توخالی می‌فرستد.
  • یک هزینه مداوم دیگر «رابطه ویژه» هم‌حجم انرژی‌ای است که آمریکا در سیاست خارجی‌اش برای اسرائیل صرف می‌کند. دولت بایدن باید نگران مشکلاتی بزرگ‌تر از کنش‌های یک کشور کوچک خاورمیانه باشند. در اینجا نیز آمریکا گرفتار بحرانی خودساخته است که وقت و انرژی باارزشی را که باید صرف تغییرات آب و هوایی، چین، همه‌گیری، خروج از افغانستان، بازیابی اقتصاد و انبوهی از دیگر مشکلات سنگین شود، به خود مشغول می‌دارد.
  • حمایت بی‌اندازه از اسرائیل، دیگر جنبه‌های دیپلماسی خاورمیانه‌ای آمریکا را پیچیده می‌کند. اگر دولت آمریکا با مخالفت دائمی دولت نتانیاهو، در کنار سنگ‌اندازی تندروهای لابی اسرائیلی داخل آمریکا روبه‌رو نبود، گفت‌وگو بر سر توافق تازه هسته‌ای با ایران، بسیار آسان‌تر پیش می‌رفت. گرایش به حفاظت از اسرائیل، آمریکا را وادار به حمایت از دیگر دولت‌هایی در خاورمیانه می‌کند که ارزش راهبردی یا اخلاقی چندانی ندارند. همچنین دهه‌ها حمایت بی‌قیدوشرط آمریکا از اسرائیل، به ایجاد خطر تروریسم علیه آمریکا کمک کرده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «کلیشه‌های قدیمی درباره راه‌حل دو کشوری و حق اسرائیل برای دفاع از خودش هم جاذبه‌شان را از دست می‌دهند و حتی برخی سناتورها و نمایندگان هم‌دست کم حمایت لفظی‌شان از اسرائیل را کمرنگ کرده‌اند. بااین‌حال، پرسش اصلی این است که آیا این چرخش، به دگرگونی‌ای واقعی در سیاست آمریکا می‌انجامد و این تحول چه زمانی رخ خواهد داد؟»

 

 

https://foreignpolicy.com/2021/05/27/its-time-to-end-the-special-relationship-with-israel/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟