بازاندیشی ایالات‌متحده در موردحمایت منحصربه‌فرد از یهودیت اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در تحلیلی به قلم «شیبی تلهامی» می‌نویسد: «درحالی‌که حمایت از حقوق برابر فلسطینیان و یهودیان، غیرعادی دیده می‌شود؛ ولی حمایت منحصربه‌فرد واشنگتن از یهودیان اسرائیل که در تضاد با حمایت از دموکراسی و برابری است و حقوق کمتری را برای شهروندان غیریهودی فراهم می‌کند، نادیده گرفته می‌شود. درحالی‌که آمریکایی‌ها، توجه خود را بر رسیدگی به نژادپرستی سیستمی و نابرابری در داخل معطوف کرده‌اند، تناقضات عمیق ذاتی سیاست ما در قبال اسرائیل در حال نمایان شدن است.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • دفاع آمریکا از «یهودیت» اسرائیل به‌عنوان هدفی از سیاست خارجی آمریکا، گفتمان مرتبط با اسرائیل – فلسطین را مخدوش و به‌طور ناخواسته برتری یهودیان را در اسرائیل تقویت کرده است. حمایت از اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با این تصور که دولت‌ها باید نماینده تمام شهروندان خود باشند و با آن‌ها به‌طور یکسان رفتار کنند؛ در تضاد است.
  • شهرهای اسرائیلی مانند حیفا که به همزیستی دوستانه عرب و یهود معروف است، به‌سرعت با برخوردهای خشونت‌آمیز روبرو شدند. در این میان، بسیاری از گفتمان سیاسی امریکا، یهودیت اسرائیل را به‌عنوان امری مقدس به تصویر می‌کشند و حتی در میان کسانی که می‌خواهند غیریهودیان را از سرزمین‌های اشغالی خارج کنند، این استدلال‌ها معمولاً کمتر به تعهدات اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی، حقوق ذاتی فلسطینی‌ها یا حقوق بشر مرتبط است و بیشتر با تهدید اسرائیل به‌عنوان یک کشور یهودی ارتباط دارد. به تعبیری شهروندان غیر یهودی اسرائیل “تهدید جمعیتی” برای یهودیت اسرائیل هستند که باید پیشگیری یا کنترل شوند.

نویسنده در بخش نهایی یادداشت می‌نویسد: «هر کس حق دارد روایت ملی و مذهبی خود را داشته باشد، اما این روایت‌ها نمی‌توانند به‌عنوان اساس حاکمیت در روابط بین دولت‌ها عمل کند. اسرائیل به‌عنوان یک کشور مستقل می‌تواند خودش را هر طور که می‌خواهد تعریف کند؛ اما امریکا – به‌ویژه در دولت بایدن که مبارزه برای دموکراسی را در اولویت قرار داده است – نباید آنچه را که ذاتاً با ارزش‌های والای دموکراسی و برابری که می‌خواهد از آن دفاع و ترویج کند، مغایرت دارد، بپذیرد و حمایت کند. در این راستا، ما باید از کشورهایی که به همه شهروندان تعلق دارند، به‌طور یکسان حمایت کنیم، نه کشورهایی که ضرر سایرین به یک گروه از شهروندان تعلق دارند.»

 

 

 

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/06/11/america-must-rethink-its-unique-and-contradictory-advocacy-of-israels-jewishness/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟