سناریوهای احتمالی تهاجم آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

ژورنال «لانگ وار»، اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ در تحلیلی به قلم «بیل روجیو» می‌نویسد: «هم‌زمان با خروج ایالات‌متحده از افغانستان، گروه طالبان تلاش‌های نظامی خود را برای بازپس‌گیری کشور و بازگرداندن امارت اسلامی شدت بخشیده است. مسئله این نیست که آیا طالبان جنگ خود را علیه حکومتِ ضعیف افغانستان به‌منظور احیای امارت اسلامی ادامه خواهد داد یا خیر، بلکه چگونگی آن است. شکی نیست که یک حمله تهاجمی شدید طالبان درراه است.»

چهار سناریوی محتمل در مورد این‌که جنگ بر سر آینده افغانستان چگونه پیش خواهد رفت وجود دارد که در ذیل به‌طور خلاصه بیان‌شده است.

  • فروپاشی سریع: به دنبال حمله شدید طالبان، وضعیت امنیتی به‌سرعت وخیم می‌شود و زمینه برای فروپاشی حکومت ملکی و یا ارتش افغانستان فراهم می‌شود؛ طالبان در مدت کوتاه جنوب، شرق و غرب افغانستان را تحت کنترل خود درمی‌آورند و حملات این گروه بر تصرف کابل و شمال متمرکز می‌شود.
  • تقویت مواضع و دفاع: حکومت افغانستان با هدف تأمین امنیت مناطقی که دفاع از آن آسان‌تر باشد، مواضع خود را تقویت می‌کند و از مناطقی که ادامه‌ی حضور نیروهای دولتی در آن دشوار باشد، خارج می‌شود؛ طالبان کنترل جنوب، شرق و غرب را به دست می‌گیرند، اما حکومت افغانستان بر حفظ پایتخت متمرکز می‌شود و از نیروهای خود در تلاش برای پاک‌سازی شمال از طالبان استفاده می‌کند.
  • فروپاشی تدریجی: حکومت و ارتش افغانستان منسجم باقی می‌ماند و طالبان قادر به بسیج نیروهای خود و تصرف ولایات نیست؛ اما حکومت افغانستان به‌تدریج مناطق تحت کنترل خود را در برابر طالبان، آن‌گونه که امروز، از دست می‌دهد.
  • دفاع سخت: حکومت افغانستان متحد می‌شود، خلأ به میان آمده پس از خروج نظامی امریکا را با کسب حمایت خارجی پر می‌کند، کارزار سخت و سنگینی را علیه طالبان به راه می‌اندازد و مواضع خود را در سرتاسر کشور حفظ می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی می‌نویسد: «اگر وضعیت افغانستان همچنان در مسیر فعلی خود باقی بماند و ایالات‌متحده نیز خروج خود را کامل کند، سناریوهای اول، دوم و سوم محتمل‌تر از سناریوی چهارم به نظر می‌رسد. با توجه به عملکرد حکومت و ارتش افغانستان طی یک دهه گذشته، تصور این دشوار است که نیروهای افغان ـ که هم‌اکنون خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند ـ به کلید جادویی دست یابند و بتوانند سرسختانه در سرتاسر کشور در برابر تهاجم طالبان مقاومت کنند. سناریوی محتمل‌تر این است که حکومت افغانستان برای دفاع از مناطقی که «قابل دفاع» باشد، مجبور به ترک مناطق بزرگی از کشور خواهد شد.»

 

 

https://www.longwarjournal.org/archives/2021/05/analysis-predicting-the-coming-taliban-offensive.php

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟