ریاض و ابوظبی، مواضع راهبردی خود را در جزایر و شرق یمن تحکیم می‌کنند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در تحلیلی به قلم «بروس ریدل» می‌نویسد: «با توقف فرایند صلح میان شبه‌نظامیان شیعه انصار الله و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن، ریاض و ابوظبی کنترل بخش‌های راهبردی این کشور را به دست گرفته‌اند. به نظر نمی‌رسد که بدون فشار بین‌المللی گسترده، ریاض و ابوظبی از دستاوردهای خود دست‌بردارند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • کنترل استان المهره، امکان دسترسی مستقیم عربستان سعودی به اقیانوس هند را فراهم می‌کند. بنا به برخی گزارش‌های، ریاض درصدد است تا یک خط لوله نفت از استان شرقی خود از طریق المهره به دریا ایجاد کند. این امر از یک‌سو موجب کاهش وابستگی عربستان به تنگۀ هرمز برای صادرات نفت و از سوی دیگر کاهش اهرم فشار احتمالی ایران بر ریاض خواهد شد.
  • امارات متحده عربی بی‌سروصدا تصمیم گرفته است تا حد ممکن از باتلاق یمن خارج شود و به‌طور قابل‌توجهی حضور خود در عدن را کاهش دهد. آن‌ها هنوز در موخا، شبوه و چند منطقه دیگر به‌صورت محدود حضور دارند؛ اما در چندین جزیره کلیدی بسیار فعال هستند. تصاویر ماهواره‌ای اخیرانشان داده است که امارات متحده عربی در حال ساخت یک پایگاه هوایی قابل‌توجه در جزیره مایون می‌باشد که از طریق تنگه باب المندب، دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند. اندازه این جزیره پنج مایل مربع است و کلید کنترل باب المندب می‌باشد.
  • ابوظبی همچنین کنترل جزیرۀ سقطری در خلیج عدن را در دست دارد. سقطری که بسیار بزرگتر از مایون است دارای ۶۰, ۰۰۰ جمعیت و بزرگ‌ترین جزیره مجمع‌الجزایر است. امارات متحده عربی دارای یک پایگاه نظامی است از آن برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد ترافیک دریای در باب المندب و خلیج عدن استفاده می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسند: «ریاض و ابوظبی هر دو مشتاق هستند تا از این باتلاق پرهزینه که از سال 2015 م شروع‌شده است، رهایی پیدا کنند. ولی مالکیت بر مناطق استراتژیک توسط عربستان سعودی و امارات مزیت مهمی است؛ اما چنین اقدامی هیچ‌گاه از سوی هیچ دولت یمنی پذیرفته نخواهد شد. درواقع زمانی می‌توان به آتش‌بس در یمن امیدوار بود که سعودی‌ها و اماراتی استان المهره، مایون و سقطری را تخلیه و کنترل این مناطق را به یمنی‌ها بازگردانند.»

 

 

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/05/28/saudi-arabia-and-the-uae-consolidating-strategic-positions-in-yemens-east-and-islands/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟