تهدید توخالی اسرائیل برای اعزام نیروهای زمینی به غزه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در تحلیلی به قلم «آنچل ووهرا» می‌نویسد: «افسران امنیتی و کارشناسان دفاعی پیشین اسرائیل بر این عقیده هستند که در این مرحله از درگیری با فلسطین؛ اسرائیل دارای سه گزینه است: الف) گسترش حملات به خارج از غزه و نابودی اهداف ارزشمند، ب) حمله محدود به غزه برای نابودی تأسیسات ویژه اسرائیل و ج) تصرف کامل غزه مشابه جنگ شش‌روزه در سال 1967 م.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • گزینه تصرف کامل غزه از منظر نظامی امری عقلانی و منطقی است؛ اما از بعد سیاسی اقدامی غیرعملی و ناممکن می‌باشد. همگان بر این نظر هستند که خلع سلاح و نابودی کامل حماس تنها از طریق حضور بلندمدت نیروهای زمینی اسرائیل در منطقه امکان‌پذیر است، اما اسرائیل برای حمله گسترده و طولانی‌مدت به نوار غزه هیچ تمایلی ندارد.
  • «مایکل آرمسترانگ» دانشیار پژوهش‌های عملیاتی دانشگاه بروک می‌نویسد: «تا زمانی که اسرائیل به اشغال غزه مبادرت نورزد، خلع سلاح گروه حماس تقریباً غیرممکن می‌باشد؛ اما اگر اسرائیلی‌ها بتوانند وارد نوار غزه شوند؛ می‌توانند تأسیساتی را که موشک‌های دوربرد و میان برد ساخته می‌شوند را نابود و تمام ذخایر پنهانشان را پیدا کنند.» اما در مقابل «اران لرمان» مشاور پیشین معاون امنیت ملی اسرائیل معتقد است که چنین اقدامی تواند با خشونت‌های خونین همراه شود و پیروزی در چنین نبردی مستلزم حضور نیروهای اسرائیلی برای مدت‌زمان نامعلوم است؛ بنابراین باور ما این است که توانمندی‌های حماس باید نابود شود؛ اما نباید به صفر برسد؛ بنابراین ایران و حزب‌الله تهدیدات بزرگ‌تری برای ما هستند و ما باید تمرکزمان را روی آن‌ها حفظ کنیم.»
  • «ساموئل بار» افسر پیشین اطلاعات اسرائیل معتقد است که حامیان حمله زمینی به غزه باهدف خلع سلاح حماس اگر بدانند که در طی این حملات، امکان مرگ هزاران سرباز اسرائیلی وجود دارد، نظر خود را تغییر خواهند داد. به نظر من بهترین اقدام بازدارنده در مقابل حماس، ضعیف نگه‌داشتن و نابود کردن توانمندی‌های آن است.»

نویسنده در بخش نهایی یادداشت با اشاره به اظهارات جاناتان اسپایر تحلیلگر اسرائیلی می‌نویسد: «بهترین راهبردی برای اسرائیل، تداوم حمله به غزه از خارج از این شهر و روایت سازی در مورد پیروزی‌های نظامی خود می‌باشد. در این شرایط طرفین می‌توانند وانمود کنند که به پیروزی دست‌یافته‌اند و به درگیری پایان دهند. به باور من ارتش اسراییل پس از یک، دو یا سه حمله دیگر می‌تواند اعلام آتش‌بس کند. حماس هم می‌تواند آرام بگیرد، چون با پاسخ دادن به بی‌حرمتی‌ها علیه مسجدالاقصی جایگاهش را نزد بسیاری از فلسطینیان ارتقاء داده است.»

 

 

https://foreignpolicy.com/2021/05/17/israel-is-bluffing-about-ever-invading-gaza/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟