ابعاد انتقال پایگاه‌های امریکایی از قطر به اردن چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برخی تحلیلگران سیاسی این اقدام امریکا را عدم نیاز به این حجم از تجهیزات نظامی با توجه به خروج از افغانستان تفسیر می کنند و برخی هم آن را مرحله ای میانی برای انتقال امریکا از خاورمیانه به شرق دور می دانند.

واشنگتن در اقدامی که جنجال گسترده ای را برانگیخت، از تعطیلی پایگاه های نظامی خود در قطر که به عنوان انبار مهمات و سلاح استفاده می شد، خبر داد و نیروها و تجهیزات نظامی خود را به اردن منتقل کرد.

ارتش امریکا در بیانیه ای اعلام کرد که اردوگاه اصلی السیلیه، اردوگاه السیلیه جنوبی و مرکز تامین مهمات «فالکون» را بسته است.

برخی سوالاتی درباره دلایل این اقدام امریکا و معنا و مفهوم نظامی و سیاسی آن علاوه بر تاثیرش بر حمایت اردن از قضیه فلسطین مطرح کرده اند.

انتقال پایگاه های امریکا
پایگاه خبری امریکایی «استارز اند استریپز» خبر داد که امریکا 3 پایگاه خود در قطر را که به عنوان زاغه سلاح و مهمات از آنها استفاده می‌کرده تخلیه و به اردن منتقل کرده است.

براساس این گزارش، تحلیلگران تأکید می‌کنند که این اقدام ضمن اینکه امریکا را در وضعیت بهتری در قبال تهدیدهای احتمالی ایران قرار می‌دهد، تغییر اولویت‌های ارتش امریکا در منطقه را هم آشکار می کند.

این گزارش افزوده که ارتش امریکا هفته گذشته از بسته شدن پایگاه نظامی سیلیه مرکزی و سیلیه جنوبی و منطقه امدادرسانی فالکون در قطر خبر داده بود.

براساس بیانیه رسمی ارتش امریکا این پایگاه مرکز امدادرسانی لجستیک نیروهای امریکایی در خاورمیانه بوده و در آنها 27 زاغه برای نگه‌داری تانک‌ها و زرهی‌ها و انواع مهمات قرار داشته است.

این بیانیه افزوده که در حال حاضر این تجهیزات همگی بخشی از مجموعه امدادی لجستیک متمرکز در اردن است.

کارشناسان امنیتی تأکید می‌کنند که این اقدام ارتش امریکا نیروهای امریکایی را دربرابر هرگونه اقدام ازجانب ایران در وضعیت بهتری قرار خواهد داد.

به گفته این کارشناسان امکان حمله موشکی از نوع آنچه در سال گذشته در پایگاه هوایی عین الاسد عراق رخ داد، اهرم فشار مهم ایران در هرگونه مذاکره با طرف‌های غربی است و اکنون با دور شدن این پایگاه‌ها از تیررس ایران، این اهرم از تهران گرفته می‌شود.

افزایش فشار امریکا
«عبدالله الخاطر»، تحلیلگر سیاسی قطری معتقد است که انتقال تجهیزات از قطر همزمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به این دلیل است که واشنگتن دیگر به این تجهیزات نیازی ندارد.

وی در گفت وگویی با «اسپوتنیک» اظهار داشت: امریکا قدرت خود در اردن را با افزایش فشار بر پایگاه هایش در عراق و همزمان با مذاکره بر سر توافق هسته ای ایران تقویت می کند.

الخاطر در ادامه افزود: امریکا حضور خود در نزدیکی عراق را به دور از ایران تقویت می کند تا ایران نتواند برای تحقق منافع خود بر امریکا فشار بیاورد و توانایی خود برای فشار بر ایران نیز بیشتر شود.

این تحلیلگر سیاسی این اقدام امریکا را همزمان با ایجاد اتحاد بین مصر، عراق و اردن دانست و گفت انتقال پایگاه های امریکا از قطر به اردن برای آن است که توانایی های امریکا نزدیک به این اتحاد باشد و از آن حمایت کند.

وی با بیان اینکه افزایش فشار بر ایران ممکن است در جهت مقابله و آمادگی برای مواجه با ایران هسته ای باشد، گفت که خروج امریکا از افغانستان و انتقال پایگاه های خود از قطر به اردن، برای آن است که ایران برای مقابله با طالبان شماری از نیروهایش را از عراق و سوریه خارج کند.

روابط تاریخی اردن و امریکا
از طرفی دیگر «نضال الطعانی»، تحلیلگر سیاسی اردن و نماینده سابق پارلمان اردن گفت که روابط امریکا و اردن، روابط تاریخی قابل اتکاست زیرا واشنگتن از بزرگترین حامیان اردن است و سالانه بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار به اردن کمک می کند.

وی در گفت وگویی با اسپوتنیک گفت: توافقنامه های نظامی امریکا و اردن، توافقنامه هایی تاریخی و قدیمی است که در چارچوبی رسمی امضا شده و دولت اردن نیز با آن موافقت کرده است.

الطعانی معتقد است انتقال نیروهای امریکایی از قطر به اردن تبادل نیروی مربوط به خود امریکا و در چارچوب سیاست های نظامی اش است و نشان دهنده انتقال چتر نظامی امریکا از منطقه خاورمیانه به شرق آسیا و دریای چین است.

وی این مرحله را مرحله میانی برای انتقال نهایی به دریای چین و شرق دور می داند که اکنون منطقه درگیری اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد که پایگاه های اردن آمادگی لازم برای پذیرش این شمار از نیروهای امریکایی که روزنامه ها از آن صحبت می کنند را ندارد.

وی در پایان درباره موضع اردن نسبت به قضیه فلسطین گفت: مواضع اردن در قبال معامله قرن ثابت و مستحکم است و اردن با تشکیل دو کشور و برپایی کشور مستقل و قابل زندگی فلسطین به پایتختی قدس شریف براساس مصوبات بین المللی مرتبط و طرح عربی و قیمومیت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحیت موافق است.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟