نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام: گام اول را باید آمریکا بردارد

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
میخائیل اولیانوف:‌ «من فقط می‌توانم دیدگاه روسیه را مطرح کنم. طبیعتا اولین گام را باید آمریکایی‌ها بردارند»

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مذاکرات احیای برجام در وین شرکت دارد، گفته است که آمریکا باید اولین قدم را برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران بردارد.

میخائیل اولیانوف در این باره اظهار داشته است:‌ «من فقط می‌توانم دیدگاه روسیه را مطرح کنم؛ طبیعتا اولین گام را باید آمریکایی‌ها بردارند زیرا آن‌ها بودند که با خروج از برجام همه چیز را شروع کردند و با تحریم‌ها، تقریبا تمام توافق را به نابودی کشاندند و جهان را تهدید کردند.»

به گفته اولیانوف، طرح احیای برجام مشخص شده است:‌ «قطعا چنین طرحی را داریم. هنوز درباره آن توافق نشده اما جزئیاتش برای همگان کاملا روشن است و چارچوب آن را می‌بینند. همه آن را قبول دارند اما جزئیاتش -اینکه چه کسی، در چه زمانی، چه اقدامی بکند- هنوز روشن نشده است.»

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، او همچنین گفته است که آمریکایی‌ها به ایران امتیازهایی داده‌اند:‌ «مطلب اصلی و شفاف این است که چه گام‌هایی از کدام طرف انتظار می‌رود. این مسئله کاملا شفاف است اما توالی گام‌ها هنوز در حال مذاکره است. تکرار می‌کنم که نقشه کلی ترسیم شده است و هیچ‌کس مخالفتی با آن ندارد.»

 

اعضای کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ماه آوریل برای بررسی ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق اتمی و گام‌های لازم برای پیروی کامل همه طرف‌ها از مفاد برجام، در شهر وین در حال مذاکره‌اند.

مذاکرات غیررسمی از جمله مذاکره در سطح کارشناسان، از دیگر روش‌های اعضای این کمیسیون برای بررسی راه‌های احیای برجام است. شرکت‌کنندگان در مذاکرات بدون حضور نمایندگان ایران با هیئت آمریکایی هم جداگانه مذاکره می‌کنند. به گزارش تاس، در ابتدا قرار بود که جلسات مشورتی تا اواخر ماه مه و اوایل ژوئن پایان یابد.

توافق برجام در سال ۲۰۱۵ میان جمهوری اسلامی ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل  (روسیه، بریتانیا، چین، آمریکا، فرانسه) به علاوه آلمان امضا شد. بر اساس این قرارداد بنا بود فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش یابد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت داشته باشد و در ازای آن، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه برنامه اتمی ایران لغو شود.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و واشنگتن تحریم‌های یک‌ جانبه‌ای را علیه تهران، از جمله بر صادرات نفت آن، اعمال کرد. ایران نیز از تعهدات خود سر باز زد و غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟