ایران از تظاهر دست بکشد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نشریه «آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «کریم سجادپور» استاد دانشگاه جورج تاون می‌نویسد: «اگرچه قدرت در داخل ایران همچنان در دستان رهبر و سپاه پاسداران باقی خواهد ماند، اما ریاست جمهوری { آیت‌الله} رئیسی، هدف اعلامی دولت بایدن برای مذاکره در مورد توافق‌نامه طولانی‌تر و قوی‌تر با تهران را پیچیده‌تر می‌سازد و به همین دلیل دولت بایدن تعجیل دارد که قبل از مراسم تحلیف رئیسی، مذاکرات را به ثمر برساند؛ اما برای مردم خاورمیانه، پیامد انتصاب { آیت‌الله} رئیسی به‌مراتب فراتر از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • تا زمانی که ایران، یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین کشورهای منطقه توسط یک حکومت دین سالار اداره می‌شود که فعالانه از منابع درآمدی کلان خود برای تأمین مالی و آموزش شبه‌نظامیان مسلح که پیرو ایدئولوژی انقلابی آن هستند، استفاده می‌کند، منطقه باثبات و مرفه همچنان یک رؤیای دور باقی خواهد ماند؛ بنابراین به‌رغم هیاهوی رسانه‌ای انتخاب {آیت‌الله} ابراهیم رئیسی، وی نقش ناچیزی در شکل‌گیری سیاست خارجی ایران ایفاء خواهد کرد. تحت رهبری {آیت‌الله} خامنه‌ای، هویت جمهوری اسلامی همچنان بر مبنای خصومت با ایالات‌متحده و اسرائیل خواهد بود و تهران به حمایت تسلیحاتی و مالی به گروه‌های نیابتی‌ همسو با خود در منطقه ادامه خواهد داد.
  • بااین‌وجود بعید به نظر می‌رسد که انتخاب { آیت‌الله} رئیسی؛ توانایی دولت بایدن در احیای توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد؛ زیرا حذف تحریم‌های اقتصادی ایالات‌متحده برای حفظ بقای رژیم ایران ضروری است. البته تهران به دنبال این است که توافق را قبل از مراسم تحلیف رئیسی احیاء کند؛ زیرا این اقدام به رژیم اجازه می‌دهد تا از یک‌سو در مورد نواقص توافق، دولت روحانی را مقصر اصلی بداند و از سوی دیگر از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها بهره ببرد.
  • گرچه ممکن است، { آیت‌الله}علی خامنه‌ای بخواهد، ابراهیم رئیسی را جانشین خود قرار دهد؛ اما انتقال قدرت در کشورهای استبدادی ذاتاً غیرقابل‌پیش‌بینی است. در شرایط کنونی، میزان محبوبیت { آیت‌الله} رئیسی به علت مشارکت پایین رأی‌دهندگان محدود است و احتمالاً این محبوبیت و مقبولیت می‌تواند به دلیل عدم توانایی وی در حل مشکلات اقتصادی آینده و گسترش سرکوب‌های سیاسی و اجتماعی بیشتر کاهش پیدا کند.
  • معلوم نیست سپاه پاسداران که جای روحانیت را به‌عنوان قدرتمندترین نهاد کشور گرفته است، به اطاعت از روحانیون سالخورده ادامه دهد. احتمالاً در آینده، یک نسخه ایرانی ولادیمیر پوتین، یعنی یک افسر اطلاعاتی-نظامی، با قرار دادن ملی‌گرایی ایرانی به‌جای ملی‌گرایی شیعه، احتمالاً رهبری نظام را به دست خواهد گرفت.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «{ آیت‌الله} خامنه‌ای درگذشته از پاسخگویی پرهیز می‌کرد، اما با گماردن مرید خود به ریاست جمهوری، دیگر نمی‌تواند دولت را مسئول شکست‌های اقتصادی خود معرفی کند؛ بنابراین انتخاب { آیت‌الله} رئیسی نشان می‌دهد که خواسته‌ی ایرانیان برای داشتن زندگی بهتر با رژیمی که در حال حاضر غیرقابل اصلاح و شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد در تضاد است. تا زمانی که نیروهای امنیتی ایران متحد باقی بمانند و بخواهند توده‌های مردم را بکشند و جامعه ایران ازهم‌پاشیده باقی بماند و تمایلی به مرگ توده‌ای نداشته باشد، کفه به نفع رژیم سنگینی خواهد کرد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟