انتخاب ابراهیم رئیسی، فقدان علاقه ایران به صلح با غرب

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در تحلیلی به قلم «برادلی بوومن و بهنام بن طالبلو» می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای هشتادودوساله سعی کرد از طریق انتخابات، سلطه محافظه‌کاران رادیکال را بر نهادهای اصلی حکومت تقویت کند تا پس از وفات وی، ایران را در مسیر انقلابی خود نگه دارد.»
اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در تحلیلی به قلم «برادلی بوومن و بهنام بن طالبلو» می‌نویسد: «آیت‌الله خامنه‌ای هشتادودوساله سعی کرد از طریق انتخابات، سلطه محافظه‌کاران رادیکال را بر نهادهای اصلی حکومت تقویت کند تا پس از وفات وی، ایران را در مسیر انقلابی خود نگه دارد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • باور و اعتقاد دولت بایدن مبنی بر این‌که پس از احیای برجام، ایران امتیازات جدیدی را در حوزه موشکی و منطقه‌ای ارائه می‌کند، در بهترین حالت ساده‌لوحی است. در حقیقت، هرگاه تهران با امضای توافقی به کاهش تحریم‌ها دست‌یافته؛ انگیزه‌ی کمتری برای مذاکره در مورد زرادخانه موشکی یا حمایت از گروه‌های تروریستی خواهد داشت. به‌هرحال جمهوری اسلامی بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و برای بهبود دقت، کشندگی و برد موشک‌های خود تلاش می‌کند. این تسلیحات تنها برای نمایش قدرت نیست بلکه در هدف قرار دادن مواضع دشمنانش استفاده می‌کند.
  • تهران به‌طورقطع زرادخانه حزب‌الله لبنان را وسیله‌ای برای ممانعت یا مجازات هرگونه تلاش اسرائیل برای انجام حمله بزرگ به برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. تهران همچنین در تسلیح و تجهیز حماس و جهاد اسلامی در غزه نقش حیاتی ایفا کرده است. گروه‌های نیابتی ایران در غزه با استفاده از سلاح‌های ایران، تقریباً 4300 موشک به سمت اسرائیل برای کشتن غیرنظامیان پرتاب کردند. علاوه بر این، حزب‌الله با زرادخانه بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر از حماس می‌تواند به‌طور مؤثرتری سامانه دفاع موشکی اسرائیل را تخریب و مواضع را دقیق‌تر مورد هدف قرار دهند و جان غیرنظامیان بیشتری را بگیرد.
  • با توجه به اظهارات ابراهیم رئیسی در مورد شبه‌نظامیان شیعه عراق، می‌توان انتظار تغییر سیاست ایران در قبال عراق داشت، جایی که هدف اصلی آن‌ها بیرون راندن نیروهای آمریکا از طریق گروه‌های شبه‌نظامی می‌باشد. بر اساس گزارش‌های ماه می 2019 تا فوریه سال جاری، شبه‌نظامیان نزدیک 83 حمله موشکی علیه مواضع آمریکا در عراق انجام داده‌اند؛ بنابراین تداوم حضور نیروهای آمریکا در عراق ضمن ممانعت از بازگشت خلافت داعش، می‌تواند از تبدیل عراق به حزب‌الله دیگر برای ایران جلوگیری کند.
  • ایالات‌متحده مشتاق انتقال نیروهای آمریکا از منطقه خاورمیانه به شرق آسیا است تا بر تهدیدات چین تمرکز کند. قطعاً تقویت حضور نظامی ایالات‌متحده در هند و اقیانوس آرام بسیار حیاتی است؛ اما کاهش حضور نظامی ضروری آمریکا در خاورمیانه در خدمت نقش امنیتی روبه افزون چین در این منطقه است که می‌توان به توافق‌نامه راهبردی اخیر پکن با ایران، فروش روزافزون تسلیحات به کشورهای عربی خلیج‌فارس و تأسیس پایگاه نظامی آن در جیبوتی اشاره کرد؛ بنابراین عقب‌نشینی ایالات‌متحده می‌تواند احتمال حمله داعش یا حمله دیگری به سبک حادثه یازده سپتامبر را به میهن آمریکا افزایش دهد. این در حالی است که پایگاه‌های آمریکا در نزدیکی خلیج‌فارس ضمن حفاظت از حیاتی‌ترین آبراهه‌های تجاری جهان، می‌تواند فشار بیشتری بر گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا ایجاد کنند.

 

نویسنده در بخش نهایی یادداشت می‌نویسد: «نادیده گرفتن ماهیت و اهداف دشمن، غفلت از تهدیدات مداوم علیه منافع اصلی آمریکا در خاورمیانه و حفظ یک موقعیت نظامی مبتنی بر جلو؛ باعث می‌شود تا تهران، حمایت تروریستی خود را از گروه‌های نیابتی برای هدف قراردادن مواضع آمریکا، اسرائیل و شرکای عرب افزایش دهد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟