تأثیر ریاست‌جمهوری رئیسی بر یمن

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در میان رهبرانی از منطقه که تا این لحظه پیروزی ابراهیم رئیسی تندرو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد/ ۱۸ ژوئن ایران را تبریک گفته‌اند، رئیس شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن، به طور قابل توجهی سریع عمل کرد و در عرض چند ساعت، پیام تبریک خود را ارسال داشت.

طاهر در ادامه گفت ریاست‌جمهوری رئیسی “پیروزی ستیزه‌جویی روزافزون و رویارویی ادامه‌دار، به ویژه در یمن است، و این موضوع برای جریان حوثی‌ها بسیار حیاتی است.” او وارد جزئیات شد و توضیح داد که یک رئیس‌جمهور تندروی ایرانی “احتمالاً مقابله با آمریکایی‌ها و متحدان‌شان در منطقه را در پی خواهد داشت، و این امر میل شبه نظامیان برای یک‌سره کردن درگیری‌های مأرب و ادامه‌ی رویارویی با عربستان سعودی را تقویت می‌کند.” لازم به ذکر است که حوثی‌ها از ماه اسفند/ فوریه مشغول به عملیات تهاجمی برای تصرف استان غنی از نفت مأرب هستند؛ آخرین سنگر عربستان در شمال یمن.

صدور انقلاب

به گفته‌ی طاهر پیروزی رئیسی جان دوباره‌ای به مفهوم “صدور انقلاب اسلامی” بخشیده است، که به نظر او “سازگار با جریان حوثی‌ها برای تصرف مأرب و تشدید تقابل با عربستان سعودی است.”

برخی از ناظران بر این باورند که ایران در صدور الگوی خود به یمن موفق‌تر بوده است تا به عراق، سوریه و لبنان. در یمن، حوثی‌ها از تصرف صنعا، پایتخت یمن، در شهریور ۱۳۹۳/ سپتامبر ۲۰۱۴ به عنوان “انقلاب” یاد می‌کنند، در حالی که رسانه‌های این جریان رهبر گروه، عبدالملک الحوثی را “رهبر انقلاب” می‌خوانند، که به طور معمول لقبی مختص به رهبر ایران، علی خامنه‌ای است.

حوثی‌ها تحت تأثیر انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷/ ۱۹۷۹، جنگ به رهبری عربستان سعودی را که وارد هفتمین سال خود می‌شود، با جنگ ایران و عراق در سال‌های ۶۷–۱۳۵۹/ ۸۸–۱۹۸۰ که در پی براندازی شاه درگرفت، همانند می‌پندارند.

در همین راستا، طرفداران دولت رقیب یمن که در جوامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، جنبش حوثی‌ها را متهم می‌کنند که آن‌ها در رزم‌گاه‌های مأرب از تاکتیک‌های تهاجمی مشابه تاکتیک “موج انسانی” که ایرانیان در طول جنگ با عراق به کار می‌گرفتند، استفاده کرده‌اند.

“سدی بر سر راه”؟

با پیروزی رئیسی، حال اردوگاه تندرو مسئولیت ریاست‌جمهوری ایران را بر عهده می‌گیرد. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که حوثی‌ها در دوره‌ی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور محافظه‌کار سابق ایران، (۱۳۹۲-۱۳۸۴/ ۲۰۱۳-۲۰۰۵) به استان صعده در شمال یمن محدود شده بودند و تا اواسط سال ۱۳۹۳/ پایان سال ۲۰۱۴، زمانی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌روی فعلی روی کار بود، قادر به تصرف شمال کشور و پایتخت نبودند.

با توجه به این که رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود پس از انتخابات ۲۸ خرداد/ ۱۸ ژوئن، به برقراری ارتباط با عربستان ابراز تمایل کرد، به پیش‌بینی ابومحمد کتاب‌فروش، موضع ایران در برابر حوثی‌ها تغییر خواهد کرد. در واقع او به امواج.میدیا گفت که جنبش یمن در نهایت ممکن است “سدی بر سر راه هرگونه توافق میان عربستان و ایران” باشد.

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟