بحث‌ها بر سر چراغ سبز عربستان برای رویارویی با اسرائیل در المپیک

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ژاپن در روز ۸ مرداد/ ۳۰ ژوئیه، میزبان نمونه‌ای کم‌سابقه از عادی‌سازی روابط ورزشی میان عربستان سعودی و اسرائیل خواهد بود. مقامات عربستان با رقابت تهانی القحطانی، بانوی جودوکار با راز هرشکو از اسرائیل موافقت کرده‌اند.

این اقدام حاکی از فاصله گرفتن عربستان از روش دیرینه‌ی خود است؛ روشی که بر اساس آن، مسابقات با رقبای اسرائیلی بایکوت می‌شد. با این وجود، ریاض هنوز هم تمایلی ندارد با نزدیک‌ترین شرکای عرب خود در حاشیه‌ی خلیج فارس در راستای عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل هم‌قدم شود.

پوشش خبری: پیش از آن‌که عربستان به مسابقه‌ی جودوی قحطانی چراغ سبز نشان دهد، روزنامه‌ی عکاظ، واقع در جده، مصاحبه‌ای با این بانوی ورزشکار منتشر کرد که او را به عنوان یک قهرمان ملی نشان می‌داد. این مقاله نظم و انضباط وی را ارج نهاد و او را یک “دختر عربستانی جوان و بلندپرواز، که می‌تواند به زنان عربستان در برنامه‌ی چشم‌انداز ۲۰۳۰ قدرت دهد” توصیف کرد.

سلطان العامر، یک دانشگاهی عربستانی، روز ۲ مرداد/ ۲۴ ژوئیه در توییتی نوشت که عموم مردم عربستان در مورد این که بازی قحطانی چه مفهومی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل دارد، اختلاف نظر دارند. به گمان او ممکن است برخی مردم عربستان از این ورزشکار بخواهند که از این رقابت کناره‌گیری کند، چراکه او نماینده‌ی پادشاهی است و شرکت در این مسابقه به منزله‌ی به رسمیت شناختن نماینده‌ی اسرائیل است. عامر همچنین خاطرنشان کرد که از سوی دیگر، برخی از مردم این کشور با کناره‌گیری قحطانی مخالفند، زیرا این امر باعث می‌شود اسرائیل به سادگی پیروز شود.

در همان روز، ترکی الحمد، مفسر سیاسی عربستانی، ابراز امیدواری کرد که قحطانی از رقابت خود با هرشکو کناره‌گیری نکند. او “زبان‌های شری” را که خواهان کناره‌گیری این‌ جودوکار هستند، محکوم کرد، چراکه چنین کاری منجر به “از بین رفتن” اسرائیل نمی‌شود.

فردای آن روز، در تاریخ ۳ مرداد/ ۲۵ ژوئیه، عثمان العمیر، مؤسس روزنامه‌ی ایلاف، وابسته به عربستان، اظهار داشت قحطانی “چه برنده شود و چه ببازد” او حمایتش می‌کند، و افزود که “اگر او کناره‌گیری کند، شرم‌آور خواهد بود.”

روز ۴ مرداد/ ۲۶ ژوئیه، روزنامه‌ی الشرق الاوسط، مستقر در لندن، در مقاله‌ای که منتشر کرد، این رقابت را یک “رویارویی تاریخی” نامید. در این مقاله آمده است: “کاروان عربستان [در المپیک] به قحطانی چراغ سبز نشان داد که با حریف اسرائیلی خود روبه‌رو شود تا از جرایمی که ممکن است کمیته‌ی بین‌المللی المپیک (IOC) علیه او اعمال کند، در امان بماند.”

در همان روز، خالد الدخیل، جامعه‌شناس سیاسی عربستانی، مخالفت خود را با این رقابت جودو اعلام کرد. وی اظهار داشت که “عربستان نیازی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد.” او تأسیس عربستان را با تأسیس اسرائیل مقایسه کرد و نتیجه گرفت که “بسیاری از کشورها هنوز با وجود گذشت ۷۲ سال از تأسیس اسرائیل، این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند، زیرا کشوری غیر طبیعی است؛ یک دولت اشغالگر سرکش.”

در ۵ مرداد/ ۲۷ ژوئیه، حسن ساجوانی، اینفلوئنسر اماراتی در توییتی پشتیبانی خود را از قحطانی اعلام کرد. او با اشاره به ورزشکاران الجزایری و سودانی که پیش‌تر از مسابقه در برابر ورزشکاران اسرائیلی انصراف داده بودند، با لحنی تند گفت: “هرگز مانند بزدل‌ها تسلیم نشوید.”

سایر کاربران توییتر نیز با اشتراک‌‌گذاری هشتگ‌های پرطرفدار #ما_همه_تهانی_القحطانی_هستیم و #تهانی_القحطانی، به زبان عربی، پیام‌هایی حمایتی ارسال کردند.

زمینه/تحلیل: اغلب اوقات، ورزشکاران عرب و مسلمان به عنوان حرکتی سیاسی در جهت ابراز همبستگی با فلسطینیانی که کشورشان تحت اشغال اسرائیل است، از انجام مسابقات ورزشی با اسرائیلی‌ها خودداری می‌کنند. به عنوان مثال، کشورهای عربی از بازی با تیم ملی فوتبال اسرائیل در کنفدراسیون فوتبال آسیا خودداری کردند و این امر منجر به پیوستن فدراسیون فوتبال اسرائیل به اتحادیه‌ی فوتبال اروپا در سال ۱۹۹۴ شد.

در گذشته‌ی نزدیک‌تر، در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ یک جودوکار عربستانی حاضر به رقابت با حریف اسرائیلی خود نشد و در جریان المپیک توکیو که در حال برگزاری است، جودوکارهای الجزایری و سودانی از رویارویی با رقبای اسرائیلی خود سر باز زده‌اند.

علی‌رغم این روند، طی چند سال گذشته، بسیاری از کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس در رستای تغییر تدریجی مواضع خود در مورد مشارکت اسرائیل در ورزش، گام‌هایی برداشته‌اند. امارات متحده‌ی عربی هنگامی که در سال ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ میزبانی یک‌سری مسابقات جودو را بر عهده داشت، ورزشکاران اسرائیلی را مجبور به پوشیدن یونیفرم‌هایی کرد که فاقد پرچم و نشان اسرائیلی بودند.

از این گذشته، به جای آن‌که طبق دستورالعمل‌ها و روال مرسوم، سرود ملی برنده‌ی مدال طلا که اسرائیلی بود پخش شود و پرچم کشورش به اهتزاز در آید، از سرود و پرچم فدراسیون بین‌المللی جودو استفاده شد. در مسابقاتی که سال بعد از آن برگزار شد، امارات موضع خود را تغییر داد و پرچم اسرائیل را به نمایش گذاشت و سرود ملی این کشور را پخش کرد.

به رسمیت شناختن اسرائیل در رویدادهای ورزشی، همچنین در کانون سیاست‌های درونی خلیج فارس بوده است. در سال ۱۳۹۸/ ۲۰۱۹، قطر میزبان مسابقات جهانی ژیمناستیک بود که در آن یک ورزشکار اسرائیلی موفق به کسب مدال طلا شد. العربیه که تحت حمایت مالی عربستان است، قطر را به دلیل پخش سرود ملی و نمایش پرچم اسرائیل مورد استهزا قرار داد. در همین حال، وزیر خارجه‌ی امارات اظهار داشت داد که دوحه باید از سرزنش همسایگان خود در خلیج فارس به خاطر عادی‌سازی روابط با اسرائیل دست بردارد، آن‌هم در حالی‌که تماس‌های قطر “موثق و مستمر” است.

بنابراین مبارزه‌ی جودوی قحطانی و هرشکو در تاریخ ۸ مرداد/ ۳۰ ژوئیه در شرایطی برگزار خواهد شد که کشورهای عربی خلیج فارس در حال بهبود روابط خود با اسرائیل هستند.

سال گذشته، به وسیله‌ی توافق‌نامه‌ی آبراهام، بحرین و امارات روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. در حالی که عربستان تمایل خود را برای انجام اقدام مشابهی پیش از آن‌که کشور مستقل فلسطین ایجاد شود، انکار کرده است، جامعه‌ی امنیتی و دفاعی عربستان سال‌ها در سکوت با اسرائیل هماهنگ بوده است. از آنجا که ریاض حمایت ضمنی خود را برای برگزاری مسابقه‌ی جودوی اسرائیل و عربستان ابراز کرده است، این اقدام عادی‌سازی ورزشی می‌تواند نشانه‌ای از خط سیر سیاست‌های آینده عربستان باشد. با همه‌ی این اوصاف، برخی تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اکثر عربستانی‌ها هنوز مخالف روابط عادی با اسرائیل هستند.

چشم‌انداز: مقامات عربستان و رسانه‌های این کشور، به احتمال قوی قحطانی را تکریم خواهند کرد، به ویژه که دولت همچنان در حال پیاده‌سازی برنامه‌ی چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود است.

اگر واکنش مردم عربستان به بازی قحطانی در مقابل هرشکو، مثبت باشد، ممکن است ریاض از مسابقات ورزشی بیشتر با اسرائیلی‌ها حمایت کند. این امر می‌تواند به نوبه‌ی خود، راه را برای سایر مبادلات عمومی هموار کند. همچون امارات، عادی‌سازی روابط از راه ورزش، می‌تواند گام اول برای تلاش در راستای عادی‌سازی بیشتر روابط در آینده محسوب شود.

 

 

 

منبع:https://amwaj.media

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟