یارانه سوخت حذف شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

لبنان با وجود تداوم بحران اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی، یارانه سوخت را حذف کرد.

 

تارنمای روزنامه «گالف نیوز» عنوان داشت بانک مرکزی لبنان یارانه های سوخت را از روز پنجشنبه لغو کرد و سطح دیگری از مشکلات را بر کشوری که در حال حاضر از بحران ویرانگر اقتصادی رنج می برد، تحمیل کرد.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان، «ریاد سلامه» رئیس بانک مرکزی را پس از این اقدام فراخواند. تصمیم یاد شده به منظور کاهش کمبود انرژی صورت گرفت اما انتظار می رود قیمت ها را نیز افزایش دهد و باعث ناامیدی در کشوری شود که فقر در آن در حال گسترش است.

بر اساس بیانیه بانک مرکزی که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، بانک مرکزی از قیمت بازار برای سوخت استفاده خواهد کرد. صاحبان پمپ بنزین و واردکنندگان سوخت، بانک مرکزی را که ذخایر خارجی آن به پایان رسیده است متهم کرده بودند که در بازکردن خطوط اعتباری دیر عمل کرده و این امر موجب ایجاد معضل کمبود سوخت شده است که ملتی که پیشتر در طبقه متوسط قرار داشتند را در عرض چند ساعت به طبقه فقیر تبدیل کرد. ​​

لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ به بعد از بدترین بحران مالی در چند دهه اخیر رنج می برد، بحرانی که محصول جانبی دهه ها فساد و سوء مدیریت است. واحد پولی این کشور سقوط کرده و موجب سه رقمی شدن تورم شده؛ این موضوع پس اندازهای یک عمر ملت را از بین برده است. دولت ورشکسته است و بدهی های بین المللی خود را نداده و اقدامات لازم برای جلب حمایت بین المللی را انجام نداده است.

پس از شکست دو نامزد دیگر در کمتر از یک سال، رئیس جمهوری لبنان در ماه ژوئیه از «نجیب میقاتی» سیاست‌مدار و بازرگان لبنانی و نخست ‌وزیر سابق این کشور خواست تا دولت جدیدی تشکیل دهد. نخست وزیر گفت که از پشتوانه بین المللی و تجارتی مناسبی برای جلوگیری از سقوط کشور به سمت انفجار اقتصادی و اجتماعی که در سراسر خاورمیانه طنین انداز شده، برخوردار است.

از زمان شروع بحران، بانک مرکزی با استفاده از ذخایر دلاری خود برای تامین مالی واردات سوخت با نرخ های رسمی ارز بسیار کمتر از نرخ های موجود در بازار موازی، به طور موثر به سوخت یارانه می داد.

اخیرا، بانک مرکزی اعتبار واردات سوخت را با نرخ ۳۹۰۰ پوند لبنان به دلار افزایش داده بود، در حالی که نرخ بازار موازی آن در روز چهارشنبه بیش از ۲۰ هزار پوند بود. ذخایر بانک مرکزی از بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۵ میلیارد دلار در ماه مارس کاهش یافته است. یارانه سوخت حدود ۳ میلیارد دلار در سال هزینه دارد.

«مایک آذر» مشاور ارشد مالی لبنان خاطر نشان کرد: از آنجا که بانک به ارائه دلار به واردکنندگان ادامه می دهد، آنها نیازی به ورود به بازار ندارند و این باعث کاهش شدیدتر ارزش پوند می شود.

«نسیب غبریل» اقتصاددان ارشد گروه بانک های «بیبلوس» گفت که دولت اکنون باید کارت نقدی الکترونیکی را در اسرع وقت برای کمک به خانواده های نیازمند راه اندازی کند.

پارلمان کارت های نقدی پیش پرداخت را در پایان ماه ژوئن تصویب کرد.

در روزهای اخیر، پمپ بنزین ها شاهد صف های طولانی و درگیری های مرگبار بوده اند و اکثر مردم با کمیاب شدن گازوئیل خاموشی طولانی مدت را تجربه کرده اند.

رکود شدید ارزی به این معناست که داروها نیز به سختی یافت می شوند و قیمت کالاهای اساسی نیز به شدت افزایش یافته است و بر دوش جمعیتی می افتد که بیش از نیمی از آنها زیر خط فقر هستند.

 

 

 

منبع:https://www.tahririeh.cmo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟