پنجشیر، ولایت جامانده از تصرف طالبان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 احمد مسعود در پنجشیر تنها نیست و امراالله صالح نیز به او پیوسته است. امرالله صالح معاون اول اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان، با انتشار توئیتی قیام احمد مسعود را تایید کرد و نوشتمن هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالبان سر خم نخواهم کرد.

در حالی که تقریبا همه ولایت ها و مناطق افغانستان به تصرف طالبان درآمده، ولایت پنجشیر اما هنوز از کنترل این گروه خارج است.

«احمد مسعود»، فرزند قهرمان ملی افغانستان در ولایت پنجشیر اعلام کرده که از جنگ استقبال نمی کند و بدنبال جنگ و تنش هم نیست، اما حاضر به تسلیم شدن هم نیست، بلکه بدنبال گفتگو دستیابی به یک راه حل است.

احمد مسعود تاکید کرده که  خواستار تشکیل حکومت فراگیر شامل تمامی اقوام افغانستان است و اگر طالبان برای تصرف پنجشیر حمله کنند، مقاومت خواهد کرد.

 پنجشیر یکی از ۳۴ استان افغانستان است که جمعیت آن نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر است و بیشتر ساکنان آن تاجیک هستند؛ تاجیک ها ۹۸٫۹ درصد جمعیت این استان را شکل می دهند.

احمد مسعود در پنجشیر و اعلام جنگ علیه طالبان

در ابتدای ورود طالبان به کابل و سقوط دولت این کشور، خبرگزاری اسوتنیک عربی روسیه در خبری جهت دار نوشت که احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود از افغانستان فرار کرده که موجب واکنش این خانواده شد. راحله دختر احمد شاه مسعود در توئیتی نوشت ما هیچ‌جا نرفته ایم و در پنجشیر هستیم و خط و نشانی هم برای طالبان کشید و گفت که اگر نگاه چپ به پنجشیر کنید عاقب آن را خواهید دید.

احمد مسعود، برادر او نیز در پنجشیر اعلام کرد که هرگز تسلیم نخواهد شد، هرچند آماده است تا بر سر یک نظام همه شمول برای افغانستان گفتگو کند. احمد مسعود در سخنرانی خود به گروه های وفادار و وطن خواه افغانستان فراخوان جهاد داد و گفته شده تسلیحاتی سنگینی به پنجشیر برای مقابله با طالبان منتقل شده است.

در عین حال احمد مسعود در پنجشیر تنها نیست و امراالله صالح نیز به او پیوسته است. امرالله صالح معاون اول اشرف غنی، رئیس جمهور فراری افغانستان، با انتشار توئیتی قیام احمد مسعود را تایید کرد و نوشتمن هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالبان سر خم نخواهم کرد.

او در ادامه این پیام تاکید کرد که هرگز به میراث احمد شاه مسعود، فرمانده و مراد خود خیانت نخواهد کرد و زیر بار پذیرش سلطه طالبان نخواهد رفت.

صالح روز سه‌شنبه نیز با انتشار پیام توییتری دیگری از مردم افغانستان خواست تا به محور مقاومت در برابر طالبان بپیوندند. انتشار این پیام پس از آن بود که او روز دوشنبه در کنار احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، فرمانده فقید مبارزه علیه طالبان و نیروهای شوروی در دره پنجشیر ظاهر شده بود.

مقام‌های محلی در شمال شرق افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که صالح و مسعود در تلاش برای هماهنگی فعالیت‌های گروه‌های چریکی مبارز علیه طالبان هستند.

اعزام هیئت طالبان به پنجشیر

 پس از تاکید طالبان بر حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر، یک هیئت از طالبان برای دیدار با «احمد مسعود» فرمانده نیروهای مقاومت محلی علیه طالبان عازم این ولایت شدند.

«انعام الله سمنگانی» عضو کمیسیون فرهنگی طالبان درباره اعزام این هیئت به پنجشیر گفت که قرار است آن‌ها با احمد مسعود و عده دیگری از مردم که در قضیه پنجشیر دخیل هستند، دیدار کنند و تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز مسئله پنجشیر جریان دارد.

از سوی دیگر گزارش‌ها از آمادگی یک هیئت 8 نفری از نیروهای مقاومت مردمی پنجشیر برای دیدار با طالبان حکایت دارد.

روز گذشته «ذبیح‌الله مجاهد» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک کنفرانس خبری موضوع پنجشیر را مسئله‌ای «کوچک» دانست که تلاش برای حل آن از طریق گفت‌وگو ادامه دارد.

مجاهد تاکید کرد: 80 درصد کار پیش رفته است و مطمئن هستیم این موضوع از راه مسالمت‌آمیز حل خواهد شد.

در عین حال مجاهد از مقام‌های مقاومت در پنجشیر خواست که هرچه زودتر به توافق رسیده و خودروها و تجهیزات نظامی که نظامیان پیشین با خود به آنجا برده‌اند را تسلیم امارت اسلامی کنند «تا در دپوهای دولتی ذخیره شود.»

نگرانی نسبت به سوءاستفاده بیگانگان از مسئله پنجشیر

همزمان با اعلام نبرد مسعود علیه طالبان در پنجشیر، نگرانی هایی نیز نسبت به سوءاستفاده از این مطالبات مردمی وجود دارد.

از جمله روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که جنگجویان مخالف طالبان در ولایت پنجشیر از کشورهای غربی خواسته‌اند که به آن‌ها سلاح بدهند. بنا به گزارش این روزنامه، «احمد مسعود»، فرزند احمد شاه مسعود که خود را رهبر جبهه مقاومت می‌داند، گفته که آمریکا و متحدانش «میدان نبرد را ترک کرده‌اند»، اما ایالات متحده می‌تواند بدل به حامی بزرگ دموکراسی شود. وی افزود: «در این راستا، از دوستان افغانستان در غرب، در واشنگتن و نیویورک و در مجلس و دولت و لندن، جایی که تحصیلاتم را در آنجا تمام کردم، و در پاریس که سال پیش افتخار داده و خیابانی را به نام پدرم زدند، درخواست کمک می‌کنم.»

از سوی دیگر افغان‌ها و شماری از سیاسیون این کشور نیز به این باور هستند که اگر مشکل پنجشیر از راه گفت‌وگو حل نگردد و خواسته‌های احمد مسعود پذیرفته نشود، احتمال وقوع جنگی که سال‌‌ها طول بکشد وجود خواهد داشت.

در این میان اگرچه انتظار می رود که طالبان به زودی حکومتی همه شمول با حضور همه گروه ها و اقوام را تشکیل دهند، اما این نگرانی نیز وجود دارد که در صورت یکجانبه گرایی و انحصارگرایی طالبان، امکان سازش این گروه با احمد مسعود در ولایت پنجشیر هم از بین برود و جنگ و تنش در این منطقه باردیگر زمینه مداخلات خارجی و غربی را در افغانستان فراهم آورد. بویژه آن که با وجود نگرانی ها و هشدارها، اما احمد مسعود نیز درخواست کمک نظامی از کشورهای غربی کرده و همین موضوع ممکن است زمینه سوءاستفاده غرب از تنش داخلی در افغانستان را فراهم آورد.

براین اساس در شرایط فعلی به نظر می رسد که بهترین راه برای افغانستان از طریق گفتگو و تلاش برای تشکیل یک حکومت همه شمول و فراگیر باشد.

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟