کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت: فرصتی برای کاهش تنش ها در منطقه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بغداد امروز شنبه (28 اوت) میزبان «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» خواهد بود که قرار است در آن سران 10 کشور شرکت کنند.

بغداد امروز شنبه (28 اوت) میزبان «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» خواهد بود که قرار است در آن سران 10 کشور عربی و منطقه‌ای و غربی جهت بررسی مسائل مربوط به عراق و کل منطقه شرکت کنند.

این نخستین نشست بین‌المللی در این سطح است که پس از دهه‌ها در عراق برگزار می‌شود و این کشور امیدوار است که به خصوص در سایه مشارکت ایران و عربستان موجب کاهش تنش در منطقه شود تا عراق بتواند از آن برای امنیت و سیاست داخلی خود بهره برگیرد.

در دو روز گذشته مقامات عراقی تأکید کرده‌اند که اکثر کشورهای دعوت‌شده در سطح بالا مشارکت خواهند کرد.

یک مقام بلندپایه عراقی در گفت وگو با پایگاه «العربی الجدید» تأکید کرد که برنامه کنفرانس در اختیار همه کشورهای مدعو قرار گرفته و افزود که کویت و فرانسه تلاش‌های جدی برای موفقیت این کنفرانس انجام می‌دهند و تأکید کرد که این کنفرانس «فرصتی برای آرام شدن اوضاع در منطقه» است.

بغداد از همسایگانش ترکیه، ایران، عربستان، کویت، اردن در کنار قطر و مصر و امارات و فرانسه برای مشارکت در سطح بالا و از سفرای کشورهای عضو شورای امنیتی و گروه 20 و نیز دبیر کل اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری دعوت کرده است.

براساس گزارشی که «میدل ایست نیوز» پیش از این منتشر کرد، ملک عبدالله دوم، شاه اردن، و «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، ریاست هیئت‌های کشورهای خود در این نشست را برعهده خواهند داشت.

کشور کویت هم رسما اعلام کرد که امیر این کشور نخست‌وزیر کویت را مأمور ریاست هیئت نمایندگی کویت در این کشور کرده است.

یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی اختصاصی به «میدل ایست نیوز» گفت که ریاست هیئت اماراتی مشارکت‌کننده در این نشست با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، خواهد بود.

این نخستین بار است که امیر قطر و ولیعهد ابوظبی به عراق سفر می‌کنند.

در مورد ترکیه اعلام شده که این کشور در سطح وزیر امور خارجه در کنفرانس شرکت می‌کند و ریاست هیئت ترکیه‌ای را «مولود چاوش اوغلو» بر عهده خواهد داشت.

ایران نیز روز گذشته رسما اعلام کرد که در سطح وزیر امور خارجه در این کنفرانس شرکت می کند و ریاست هیئت ایرانی با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران خواهد بود.

پایگاه رسمی وزارت امور خارجه ایران نیز صبح امروز خبر داد که امیرعبداللهیان پیش از سفر خود به بغداد طی اظهاراتی تأکید کرد که تهران از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد استقبال می کنیم.

او افزود: ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز بعنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت بعمل می آمد و تأکید کرد که در مورد نشست بغداد با دمشق مشورت مستقیم خواهد داشت.

در مورد عربستان ظاهرا این کشور تصمیم نهایی خود را نگرفته و حضور «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان، در این کنفرانس قطعی شده هرچند احتمال تغییر سطح مشارکت عربستان مطرح است.

بامداد امروز «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، در رأس هیئتی از کشورش با استقبال رسمی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، وارد بغداد شد.

تا عصر جمعه کاخ حکومتی در منطقه خضراء بغداد شاهد تدارکات لازم برای برگزاری این کنفرانس و دیدارهای دوجانبه رؤسای هیئت‌های حاضر در حاشیه آن بود.

تشکیلات نیروهای امنیتی گوناگون نیز در وضعیت آماده‌باش کامل برای تأمین امنیت مراسم به خصوص در منطقه خضراء هستند. قرار است هواپیماهای هیئت‌های همراه با استقبال جنگنده‌های F-16 نیروی هوایی عراق وارد آسمان بغداد شود.

یک مقام بلندپایه عراقی تأکید کرد که برنامه کنفرانس به مدت 6 ساعت تنظیم شده است و افزود که این فرصتی بسیار مناسب برای کاهش تنش‌ها در منطقه است و برخی کشورها نیز آماده استفاده از این فرصت هستند.

او گفت که قرار نیست همه مشکلات منطقه با یک کنفرانس حل شود، اما این کنفرانس می‌تواند فرصتی برای ایجاد فضاهای مناسب برای گفت‌وگو و مذاکره باشد و افزود که عراق هرگونه کاهش تنش در منطقه را به سود وضعیت امنیتی و سیاسی داخلی خود می‌داند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟