شدت گرفتن اختلافات در اتحادیه میهنی کردستان تا آستانه درگیری نظامی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که حوادث اخیر در سلیمانیه موجب تنش‌ و بی ثباتی و نگرانی مردم شده است.

«محمود محمد»، سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان، اعلام کرد که حوادث اخیر در سلیمانیه تنش‌ و بی ثباتی و نگرانی مردم را موجب شده است.

او روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که حزب دموکرات کردستان (به ریاست مسعود بارزانی) اعلام می‌کند که این حوادث به مسائل داخلی حزب اتحادیه میهنی مربوط می‌شود و امیدواریم در آن منافع شهروندان و ثبات اقلیم کردستان لحاظ شود و موجب رفع نگرانی‌ها شود.

این بیانیه در حالی منتشر شده که اخبار غیر رسمی از شدت گرفتن نزاع درون حزب اتحادیه میهنی میان «بافل طالبانی» و «لاهور شیخ جنکی» خبر می‌دهند. گفته می‌شود که این نزاع به آستانه تنش نظامی میان دو طرف رسیده است.

منابع غیر رسمی در عراق و اقلیم کردستان تأکید کرده‌اند که با وجود وساطت‌ها و تلاش‌های فراوان برای آرام نگه داشتن اوضاع، تنش همچنان میان دو مقام که مشترکا ریاست اتحادیه میهنی را بر عهده دارند شدید است.

این تنش از زمانی آغاز شد که چهارشنبه شب گروهی نزدیک به بافل طالبانی رئیس مرکز اطلاعات (از تشکیلات شورای امنیتی اقلیم کردستان) «محمد تحسین طالبانی» (که برادر زاده لاهور شیخ جنکی است) و  نیز مشاور وی، «رنج شیخ علی» را بازداشت و 24 ساعت بعد با دخالت شماری از سران اتحادیه میهنی آنان را آزاد کرد.

گفته شده که در این راستا ایران و امریکا و مقامات جنبش تغییر هم برای کاهش تنش اقدام کرده‌اند.

پیش از آن نیز بافل طالبانی دو مقام نزدیک به لاهور شیخ جنکی را از ریاست دستگاه‌های امنیتی برکنار کرد و دو مقام نزدیک به خود را مسئول ریاست دستگاه اطلاعات و ریاست دستگاه مبارزه با تروریسم کرد.

در پی این حوادث برهم صالح، رئیس جمهور عراق و از سران حزب اتحادیه میهنی، به سلیمانیه سفر کرد و شیخ جنکی و بافل طالبانی را به برگزاری جلسه‌ای دعوت کرد اما موضع گیری بافل طالبانی باعث شد که این جلسه برگزار نشود.

از سوی دیگر، پایگاه عراقی «العالم الجدید» از نقش «مسعود بارزانی» در شدت گرفتن اختلافات میان سران اتحادیه میهنی سخن گفت و تأکید کرد بافل طالبانی روابطی پشت پرده با مسعود بارزانی دارد و از حمایت مخفیانه وی برخوردار است.

براساس این گزارش، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، با هماهنگی بافل طالبانی، احکام عزل و نصب این مقامات امنیتی را تأیید و صادر کرد و این به معنای دور زدن لاهور جنکی و خارج کردن این مناصب مهم امنیتی از دست وی بود.

منابع کرد تأکید می‌کنند که با وساطت همه طرف‌ها و از همه مهم‌تر رئیس جمهور عراق، اوضاع در حال حاضر آرام است.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟