درحالی‌که بایدن به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید است، اسرائیل باید موضع قاطعانه خود را علیه ایران حفظ کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
درحالی‌که بایدن به دنبال یک توافق هسته‌ای جدید است، اسرائیل باید موضع قاطعانه خود را علیه ایران حفظ کند

نشریه آمریکایی «نیوزویک» در تحلیلی به قلم «جیکوب ناگل و مارک دووبیتز» می‌نویسد: «در راستای منافع ایالات‌متحده و اسرائیل است که نخست‌وزیر نفتالی بنت به‌طور خصوصی به جو بایدن گوشزد کند که آمادگی ایالات‌متحده برای احیای برجام ناقص اقدامی غیرعقلانی و بسیار اشتباه است.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران از درماندگی دولت بایدن به‌خصوص رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای برای احیای توافق هسته‌ای آگاه است و به این دلیل این کشور ایالات‌متحده را برای اعطای امتیازات بیشتر تحت‌فشار قرار خواهد داد؛ اما این در حالی است که اسرائیل، احیای توافق هسته‌ای را به‌مراتب زیان­بارتر از خود توافق می‌داند؛ زیرا ایالات‌متحده برای احیای برجام آماده است تا تحریم‌های بیشتری ازآنچه که در سال 2015 انجام شد را لغو کند. علاوه بر این، رژیم ایران ضمن کسب امتیاز لغو تحریم‌ها، خواهد توانست تمام دستاوردهای هسته‌ای خود را که در طی این مدت به دست آورده، حفظ نماید.
  • برخلاف ادعای دولت اوباما، توافق هسته‌ای 2015 (برجام) نه‌تنها مسیر دستیابی ایران به سلاح اتمی را مسدود نکرد؛ بلکه درواقع اگر ایران صبر کافی را داشته باشد؛ برجام مسیر دستیابی ایران به تولید بمب اتم را هموارتر نموده است. بر اساس مفاد برجام، ایران در سال 2031 اجازه دارد به هر مقدار که بخواهد به زیربنای هسته‌ای که لازم دارد، دسترسی داشته باشد؛ بنابراین نفتالی بنت باید به جو بایدن متذکر شود که در توافق جدید، ایالات‌متحده باید بر منع کامل غنی‌سازی اورانیوم، تسلیحاتی کردن اورانیوم غنی‌شده و شیوه حمل سلاح اتمی تأکید کند. ترور محسن فخری زاده دانشمند ارشد هسته‌ای ایران به برنامه هسته‌ای این کشور آسیب بزرگی وارد کرد و این امر ثابت نمود که حذف اشخاص مهم از تخریب زیربناها مؤثرتر است.

 

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «هیچ کشوری جز اسرائیل در تقابل با ایران قاطع‌تر نیست. هر نشانه‌ی حاکی از تمایل اسرائیل به سازش بر سر اصول خود، سیاست‌گذاری و دورنمای سیاسی واشنگتن را تغییر خواهد داد؛ بنابراین اکنون زمان آن فرارسیده است که بین آمریکا و اسرائیل به‌منظور مقابله با ایران و آماده‌سازی بیشتر اسرائیل برای اقدام یک‌جانبه، همکاری بیشتری صورت بگیرد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟