صالح: عادی سازی روابط با اسرائیل در عراق جای بحث ندارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
صالح: عادی سازی روابط با اسرائیل در عراق جای بحث ندارد
رئیس جمهوری عراق، تأکید کرد که پیوند عراق و مصر و اردن پیوندی مهم با بنیان های اقتصادی برای خدمت به امنیت منطقه است.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، تأکید کرد که پیوند عراق و مصر و اردن پیوندی مهم با بنیان های اقتصادی برای خدمت به امنیت منطقه است و افزود که عادی سازی روابط با اسرائیل در عراق مطلقا مطرح نشده است.

او در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت که مرحله آینده در عراق مرحله سرنوشت‌سازی خواهد بود و باید اعتراف کرد که 18 سال گذشته شاهد اختلال ساختاری در نظام حکومت بود.

رئیس جمهوری عراق انتخابات را فرصت پیش روی عراقی‌ها دانست و گفت که جایگزین انتخابات آشوب است و افزود که باید دولتی مقتدر و اثرگذار و نماینده اراده ملت عراق بر سر کار بیاید.

او اعتراضات در عراق را نتیجه محرومیت و فقر و مخالفت مردم عراق با نقض حاکمیت کشورشان دانست و گفت که شعار معترضان کاملا معنا را می‌رساند: «میهن می‌خواهیم» و افزود که این اعتراضات در تأکید بر ضرورت اصلاح و مطالبه انتخابات پیش از موعد موفق عمل کرد.

صالح افزود که وضعیت کنونی در عراق غیر قابل قبول است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند و افزود بعد از این سال‌ها وقت آن رسیده که عراق از حکومتی شایسته برخوردار شود که برای شهروندان زندگی آزاد و باکرامت تأمین کند.

وی گفت که باید قرارداد سیاسی تازه‌ای در عراق تشکیل شود که دولت مقتدر حامی و خدمت‌گزار ملت در آن برسر کار آید که بتواند در امنیت با شهروندان و همسایگان خود کار کند و افزود که بحث‌های سیاسی و جتماعی با حضور نخبگان برای بازنگری در قانون اساسی جریان دارد.

رئیس جمهوری عراق افزود که عراق یا باید میدان نزاع دیگران باشد که در این صورت همه بازنده خواهند یا پلی برای ارتباط‌های اقتصادی و اجتماعی و پروژه‌های زیرساختی و افزود که منطقه بدون عراق نمی‌تواند شکوفا شود.

او ائتلاف عراق و مصر و اردن را ائتلافی مهم دانست که مبنای آن تأمین فرصت‌های شغلی و پیوندهای اقتصادی و تحقق امنیت در کل منطقه است.

وی افزود که تا سال 2050 جمعیت عراق به 80 میلیون نفر می‌رسد و از سال 2030 تقاضای نفت به نصف می‌رسد و این همه یعنی که باید همه کشورهای منطقه به سمت چارچوب‌های همکاری تازه‌ای بروند که این متغیرها در آن لحاظ شود.

صالح تأکید کرد که اقلیم کردستان تجربه‌ای با ابعاد بسیار مثبت در بخش سازندگی و خدمات و پیشرفت اما نیازمند اصلاحات ساختاری است.

وی گفت که عراق پایبند به دفاع از آرمان فلسطین و حقوق ملت فلسطین و معتقد است که تحقق امنیت در کل منطقه بدون به رسمیت شناخت کامل حقوق مشروع ملت فلسطین ممکن نیست و افزود که موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عراق اصلا مطرح نشده چون مطلقا جای بحث ندارد.

 
 
 
منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟