دولت جدید در لبنان: پایان بحران؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در حالی که مصطفی ادیب و سعد حریری از تشکیل کابینه ناتوان بوده و انصراف دادند، نجیب میقاتی موفق به این کار شد و کابینه خود را تشکیل داد و احتمالا شاهد تحلیل‌های عجیب و غریبی نسبت به این واقعه باشیم؛ همچنان که از دیروز شروع شده و برخی آن را نشانه نزدیکی ایران و عربستان پنداشته و برخی دیگر گشایشی فراروی مذاکرات وین دانسته و یا نتیجه رایزنی‌های اخیر ایمانوئل ماکرون پنداشته‌اند. خلاصه الی ما شاء الله گمانه زنی خیال‌پردازانه صورت گرفته و خواهد گرفت.

اما واقعیت این است که به نظر نگارنده کابینه میقاتی صرفا در چهارچوب مدیریت بحران لبنان و جلوگیری از خروج اوضاع از کنترل صورت گرفته است و متعاقب آن گشایشی جدی رخ نخواهد داد که موجب شکسته شدن سد تحریم‌ عربی و غربی لبنان و سرازیر شدن کمک‌ها برای نجات اقتصاد لبنان شود؛ دلیل آن هم واضح است و آن هم این که کابینه “تکنوکرات” و “غیر سیاسی” تشکیل نشده و حزب الله و جریان همسو با آن همچنان سهم بزرگی از کابینه متشکل از 24 وزیر به ویژه پست‌های کلیدی همچون وزارت خارجه و دارایی را دارند؛ این چیزی نیست که آمریکا، عربستان و حتی فرانسه با وجود استقبال از تشکیل دولت جدید بخواهند.
به هر حال، دولت جدید هم با وجود عضویت چهره‌های تازه اما بر اساس همان روال و سیستم سنتی تشکیل شده است و از این رو، عوامل ناکارآمدی را به همراه خود دارد و در کنار آن نیز با وجود تاکیدات مکرر نجیب میقاتی مبنی بر بازگرداندن روابط با جهان عرب به روال قبلی و با هدف جلوگیری از فروپاشی لبنان دور از انتظار است بلوک عربی عربستان با آغوش باز پذیرای دولت جدید باشد و کمک‌های خود را از سربگیرد.
احتمالا فشارها به لبنان کج دار و مریز تا مرز فروپاشی تداوم پیدا بکند که شاید برگردانی مطلوب در نتایج انتخابات سال آینده میلادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟