تحولات افغانستان و تشدید رقابت آمریکا و چین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده آمریکایی انستیتو میدل ایست در تحلیلی به قلم «رابرت بیانچی» می‌نویسد: «مقامات ایالات‌متحده و چین باید انتخاب کنند که آیا آن‌ها برای تسلط و کنترل افغانستان و مناطق همسایه با یکدیگر درگیر می‌شوند یا برای دستیابی به اهدافی که در راستای منافع ملی و جهانی است، بلندپروازی‌های خود را مهار می‌کنند؟ البته پاسخ به این سوال می‌تواند به ترویج صلح یا جنگ در مناطق اوراسیا، اقیانوس آرام و جهان کمک کند.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • استراتژیست‌های آمریکا بر این عقیده هستند که خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و به‌طور عام از منطقه خاورمیانه به آن‌ها این آزادی عمل را می‌دهد تا در مناطق بحرانی‌تر به‌خصوص شرق آسیا و اقیانوس آرام جلوی توسعه‌طلبی‌های چین را بگیرند. تحلیلگران چینی بر این نظر هستند که پس از خروج آمریکا از افغانستان، اعتبار و پرستیژ این کشور از بین رفته و هیچ ائتلافی به رهبری آمریکا نمی‌تواند از همسایگان آسیایی که برای استقلال و آزادی مانور خود ارزش قائل هستند، استفاده کند. بر این اساس، تعهدات نقض شده ایالات‌متحده در افغانستان، عراق و سوریه باعث خواهد شد تا تایوانی‌ها نسبت به تعهدات واشنگتن اعتماد نکنند.
  • در بلند‌مدت طرح ابتکار کمربند و جاده کاملاً به منافع راهبردی ایالات‌متحده در عرصه جهانی ضرر خواهد زد و به تعبیری هر چه اعتبار و نفوذ چین افزایش یابد، در مقابل جایگاه و موقعیت ایالات‌متحده در عرصه جهانی کاهش پیدا می‌کند. ازاین‌رو، گنجاندن افغانستان در منطقه جدید جاده ابریشم ازنظر مادی و معنایی به ضرر آمریکا خواهد بود. البته مقامات چینی برای ریختن پول و نیروی انسانی در یک منطقه جنگی فعال هیچ عجله‌ای ندارند و آن‌ها در حال حاضر توانسته‌اند نفوذ خود را در پاکستان تقویت کنند؛ جایی که هزاران نیروی ویژه هنوز نمی‌توانند از کارگران چینی در برابر حملات تروریست‌های محلی و جدایی‌طلبان محافظت کنند.

چشم‌انداز «ایجاد جهانی بهتر»، واکنش ایالات‌متحده به جاه‌طلبی‌های چین هست که اعضای اصلی آن دموکراسی‌های صنعتی پیشرفته می‌باشد که در حوزه حقوق بشر و مبارزه با فساد، از استاندارد بالایی برخوردار هستند. این چشم‌انداز، ائتلاف جدیدی از دموکراسی‌های لیبرال که از آزادی و استقلال در برابر روندهای استبدادی حمایت‌شده توسط چین و روسیه حمایت می‌کند، تشکیل‌شده است.

  • اتحادیه دموکراسی‌ها به‌نوبه خود با یک اتحاد دریایی در حال ظهور – گفتگوی امنیتی چهارجانبه – که متعهد به حفظ دریاهای آزاد و باز در آب‌های ترکیبی اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام است، همپوشانی خواهد داشت. لحن ضد چینی این ابتکارات بدیهی است، اما تیم جو بایدن با افزودن تایوان به ترکیب به نحوی زمینه خشم و نارضایتی چین را فراهم کرده است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«ایالات‌متحده باید از تقابل، مواضع ایدئولوژیک و شعارهای لفظی اجتناب کند.

 اگر ایالات‌متحده بر رقابت با چین برای کسب عنوان هژمون خیرخواه اصرار کند، هر دو طرف شکست خواهند خورد. هیچ کشوری نمی‌تواند مجموعه‌ای از کالاهای عمومی – اقتصادی یا نظامی – که مشروعیت و رضایت دولت‌های مستقل و یا جنبش‌های جدید مدعی جامعه مدنی جهانی را کسب می‌کند، ارائه دهد.»

 

https://www.mei.edu/publications/china-us-rivalries-after-afghan-war

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟