آیا افغانستان دوباره پناهگاه امن تروریست‌ها می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه‌ی آمریکایی فارن افرز در تحلیلی به قلم «دانیل بایمن» در تبیین و بررسی تحولات داخلی افغانستان و آینده گروه‌های تروریستی می‌نویسد: «کنترل کامل طالبان بر افغانستان می‌تواند زمینه احیای عوامل القاعده برای انجام عملیات در خاک افغانستان باشد. هیچ دلیلی وجود ندارد که به این نتیجه برسیم که طالبان رابطه خود را با القاعده قطع می‌کند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • گروه طالبان، مهارت جنگاوری و فداکاری اعضای القاعده را به رسمیت می‌شناسند و نسبت به آن‌ها در قبال فداکاری‌های آن‌ها در طی بیست سال گذشته احساس مسئولیت می‌کنند. مقامات سازمان ملل متحد گزارش می‌دهند که القاعده در بدنه طالبان حضور دارند و عملیات و آموزش‌های مشترک انجام می‌دهند. البته همه گروه‌های جهادی به‌اندازه القاعده از قدرت‌یابی طالبان سود نمی‌برند. داعش اگرچه در افغانستان حضور فعالی دارد اما به‌شدت در تضاد با القاعده و طالبان هستند و آن‌ها ادعا می‌کنند که طالبان اسلام را به نفع ناسیونالیسم افغان کنار گذاشته است. فراتر از اختلافات ایدئولوژیک، مبارزه قدرت برای نفوذ در جنبش جهادی به‌طور گسترده وجود دارد. در این راستا، احتمالاً طالبان سعی خواهد کرد فرماندهان داعش را به سمت خود بکشاند و کسانی را که از آن تبعیت نکند، از بین ببرد؛ بنابراین این ضربه‌ی دیگری به نام داعش وارد می‌کند که از زمان از دست دادن آخرین تکه خلافت خود خوانده خود در عراق و سوریه در سال ۲۰۱۹ آسیب‌دیده است.
  • مهم‌ترین مسئله این نیست که آیا طالبان روابط خود را با القاعده و سایر گروه‌های جهادی خارجی حفظ می‌کند یا خیر؛ بلکه این است که آیا طالبان، به القاعده اجازه می‌دهند تا بار دیگر از افغانستان به‌عنوان پایگاه حملات تروریست بین‌المللی استفاده کند. قبل از حادثه یازده سپتامبر، القاعده و سایر گروه‌های جهادی خارجی مجمع‌الجزایری از اردوگاه‌ها را در افغانستان اداره می‌کردند و تروریست‌ها در این پایگاه‌ها آموزش می‌دیدند و برای اقدامات تروریستی وارد کشورهای دیگر می‌شدند. القاعده علاوه بر ارائه آموزش توانست زمینه ارتباط بین اعضای ارشد گروه‌های مختلف جهادی را برقرار کند و هزاران داوطلب را که برای آموزش به افغانستان آمده بودند، آموزش دهد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  • «کنترل طالبان بر افغانستان مانع مبارزه ایالات‌متحده با تروریسم می شود. اکنون استفاده از افغانستان به‌عنوان سکویی برای اقدام تروریستی توسط القاعده بسیار محتمل است. ایالات‌متحده بدون نیروی‌های نظامی در منطقه و ارتباط با مردم محلی، اطلاعات کمتری در مورد فعالیت‌های تروریستی خواهد داشت.»

 

https://www.foreignaffairs.com/articles/afghanistan/2021-08-18/afghanistan-become-terrorist-safe-haven-again-taliban

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟