بایدن، کنگره نباید به طالبان و القاعده یک بندر دریایی بدهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن، کنگره نباید به طالبان و القاعده یک بندر دریایی بدهد

اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ در تحلیل زیر سعی کرده به دولت بایدن پیشنهاد دهد تا به معافیت بندر چابهار پایان دهد زیرا این امر ضمن تقویت ایران و طالبان، می‌تواند منافع و امنیت ملی ایالات‌متحده را تضعیف سازد. در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

مقامات ایران اعلام کردند که تهران پس از سرنگونی کابل به دست طالبان، به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی بین افغانستان و بندر چابهار (ایران) ادامه می‌دهد. این تحول هم به ایران و هم به طالبان اجازه می‌دهد با بهره‌گیری از معافیتی که در قوانین آمریکا وجود دارد و بندر چابهار را از تحریم‌های ایالات‌متحده معاف می‌سازد، خود را توانمند (غنی) سازند. کنگره در سال 2012 قانون آزادی و منع اشاعه ایران (IFCA) را به تصویب رساند و بخش‌های کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر ایران را مورد تحریم قرارداد. قانون‌گذاران، تحریم‌هایی را علیه بنادر ایران وضع کردند؛ زیرا وزارت خزانه‌داری به‌صراحت اعلام کرده بود که فرودگاه‌ها و بنادر ایران تحت کنترل سپاه پاسداران می‌باشند. با این حال، تحریم‌های آزادی و منع اشاعه ایران شامل یک استثناء فوق‌العاده و نامحدود برای هرگونه کمک بازسازی یا توسعه اقتصادی برای افغانستان است.

  • با سرنگونی دولت افغانستان به دست طالبان، معافیت پروژه بندر چابهار دیگر معنا ندارد. اکنون این امر ضمن تقویت سپاه پاسداران و طالبان، منافع امنیت ملی ایالات‌متحده را بیشتر تضعیف می‌کند. با توجه به مشارکت طالبان با القاعده، این گروه دوم هم ازنظر مالی و هم بعد لجستیکی سود خواهد برد. دولت بایدن باید به دولت هند اطلاع دهد که دیگر اجازه هیچ‌گونه استثناء تحریمی برای چابهار و پروژه‌های زیربنایی مربوط به آن را نخواهد داد. واشنگتن باید دهلی‌نو را از علائق مشترک خود برای محدودسازی درآمد طالبان و دسترسی به شبکه‌های تجارت جهانی آگاه سازد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  • «در صورت مخالفت دولت، کنگره باید قانون آزادی و منع اشاعه را با حذف معافیت برای بازسازی افغانستان اصلاح کند.

    درنتیجه تعداد گزینه‌های موجود ایران و طالبان برای مقابله و دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده محدود می‌شود.

    ازآنجاکه چنین اصلاحیه‌ای در تداخل با مسائل امنیت ملی نیست، حذف معافیت در افغانستان می‌تواند حمایت هر دو حزب را به دست آورد.»

 

Biden, Congress Should Not Give the Taliban and al-Qaeda a Seaport

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟