سلطه طالبان و آینده تحولات افغانستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن و شرکای اروپایی این کشور با یک بحران طولانی‌مدت پناهندگان از افغانستان روبرو خواهند شد.

تراژدی انسانی که در افغانستان رخ داد، یک نسل کامل از نیروهای امنیت ملی ایالات‌متحده را در واشنگتن با شوک همراه کرد و بسیاری از مردم افغانستان که جان خود را برای کمک به تلاش‌های جنگی آمریکا به خطر انداخته‌اند، اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارند و به‌احتمال‌زیاد اگر نتوانند در آینده نزدیک از افغانستان خارج شوند، به دست طالبان سپرده خواهند شد و این واقعیتی شوم و شکستی غیرقابل‌دفاع برای ایالات‌متحده و دولت سابق افغانستان است. در این راستا نشریه‌ی آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «رابی گرامر و جک دتچ» به تبیین و بررسی قدرت‌یابی طالبان و آینده تحولات افغانستان پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • با سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن و شرکای اروپایی این کشور با یک بحران طولانی‌مدت پناهندگان از افغانستان روبرو خواهند شد. این بحران بیش از 22 هزار متقاضی برای کسب روادید برای مهاجران افغان و خانواده‌های آن‌ها می‌باشد؛ اما بر اساس گزارش رویترز تنها 2000 نفر توانسته‌اند به آمریکا مهاجرت کنند. درحالی‌که مأموران اداری در واشنگتن به دنبال انجام وظایف صدور ویزا برای افغان‌ها هستند، رهبران ارشد طالبان برای تحکیم کنترل قدرت خود نشست‌هایی را با حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق و عبدالله عبدالله سیاستمدار برجسته افغانستان آغاز کرده‌اند.
  • طالبان که به دنبال دریافت کمک‌های خارجی به افغانستان است، بر این تأکید کرده‌اند که رویکرد آن‌ها نسبت به زنان که در دهه 1990 با بی‌رحمی و خشونت همراه بود، تغییر کرده است.
  • اغلب افغان‌ها و مقامات غربی به این دیدگاه بدبین هستند اما دولت بایدن و سایر کشورهای غربی که دارایی‌های افغانستان را در بانک‌های خارجی بلوکه کرده‌اند، باید منتظر بمانند و ببینند که آیا طالبان به تعهدات خود عمل می‌کند یا خیر.
  • از مدت‌ها پیش، پنتاگون بر این تأکید کرده که قادر خواهد بود کنترل خود را بر سایر نقاط نزدیک افغانستان حفظ کند تا از این طریق بتواند برای هدف قرار دادن مواضع گروه‌های تروریستی، حملات هوایی ترتیب دهد؛ اما آیا اکنون‌که طالبان مسئولیت افغانستان را به‌طور کامل برعهده‌گرفته؛ ایالات‌متحده توانایی انجام چنین کاری را دارد؟ لازم است که دولت بایدن از تبدیل مجدد افغانستان به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی جلوگیری کند.
  • حفظ توانایی اطلاعاتی و ضد تروریستی در افغانستان تحت حکمرانی طالبان به طرز قابل‌توجهی دشوار خواهد بود. البته همچنین در مورد این‌که آیا حملات هوایی به‌تنهایی می‌تواند جلوی افزایش قدرت ولایت خراسان وابسته به داعش و گروه القاعده را بگیرد یا خیر، شک و تردید وجود دارد.

 

What’s Next for Afghanistan?

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟