هیچ‌کس در افغانستان پیروزی نیست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هیچ‌کس در افغانستان پیروزی نیست

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم « آدام وینستین» به تبیین و بررسی تحولات افغانستان و پیامدهای آن بر چین و روسیه می‌پردازد که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • یکی از نگرانی‌های اصلی چین در مسئله قدرت‌یابی طالبان در افغانستان این می‌باشد که این گروه از تجزیه‌طلبان اویغور در سین کیانگ حمایت و پشتیبانی کند. منافع پکن در افغانستان بر حفظ ثبات منطقه‌ای و نفی استفاده جدایی‌طلبان اویغور از افغانستان به‌عنوان پایگاه عملیات خواهد بود. متفکران امنیت ملی چین نسبت به توانایی طالبان در کنترل جدایی‌طلبان اویغور به دلیل عدم کنترل کامل آن‌ها بر کشور ابراز شک و تردید کرده‌اند. اما درواقع چین اکنون بر این مسئله واقف است که تهدیدات امنیت واقعی آن‌ها در منطقه نه از اویغورها بلکه از ناآرامی‌های فزاینده در پاکستان می‌باشد که توسط گروه تحریک طالبان پاکستان ( TTP) انجام می‌شود. خشونت‌هایی که توسط جدایی‌طلبان بلوچ و تحریک طالبان پاکستان در حال احیا است، می‌تواند روابط دوجانبه چین و پاکستان و طرح کریدور اقتصادی دو کشور را تهدید کند.
  • از مدت‌ها پیش، پنتاگون بر این تأکید کرده که قادر خواهد بود کنترل خود را بر سایر نقاط نزدیک افغانستان حفظ کند تا از این طریق بتواند برای هدف قرار دادن مواضع گروه‌های تروریستی، حملات هوایی ترتیب دهد؛ اما آیا اکنون‌که طالبان مسئولیت افغانستان را به‌طور کامل برعهده‌گرفته؛ ایالات‌متحده توانایی انجام چنین کاری را دارد؟ لازم است که دولت بایدن از تبدیل مجدد افغانستان به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی جلوگیری کند.
  • حفظ توانایی اطلاعاتی و ضد تروریستی در افغانستان تحت حکمرانی طالبان به طرز قابل‌توجهی دشوار خواهد بود. البته همچنین در مورد این‌که آیا حملات هوایی به‌تنهایی می‌تواند جلوی افزایش قدرت ولایت خراسان وابسته به داعش و گروه القاعده را بگیرد یا خیر، شک و تردید وجود دارد.

 

Nobody Wins in Afghanistan

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟