بعد از خروج از افغانستان چه می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده صهیونیستی موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم در تحلیلی به قلم «ژنرال یاکوف آمیدرور» به تبیین و بررسی تحولات افغانستان و آینده تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

  • از منظر بین‌المللی، عدم موفقیت ملت‌سازی ایالات‌متحده در افغانستان یک شکست بزرگ و پرسروصدا بود و به‌احتمال‌زیاد این مسئله می‌تواند بر جایگاه جهانی ایالات‌متحده تأثیر بگذارد؛ اما این تنها یک عرصه از رقابت گسترده بین آمریکا و چین می‌باشد. چین بر اساس ارزیابی خود به‌جای ادغام، به دنبال تغییر نظام دموکراتیک غربی در صحنه جهانی می‌باشد. از سوی دیگر اروپا در موردحمایت از حقوق بشر در چین به طرز چشم‌گیری صحبت می‌کند و هم‌زمان تجارت خود را با پکن گسترش می‌دهد. اگر ایالات‌متحده موفق شود طالبان را در انزوا نگه دارد، اروپایی‌ها مطمئناً خوشحال خواهند شد.

پس از خروج ایالات‌متحده از منطقه، خلأ ایجادشده توسط قدرت‌های بزرگ به‌خصوص چین و روسیه پر خواهد شد و این امر آن‌ها را قادر خواهد ساخت تا نفوذ خود را در این منطقه گسترش دهند.

  • کشورهای منطقه باید بدانند که شرایط سیاسی و امنیتی اطرافشان در حال تغییر است و چتر امنیتی ایالات‌متحده در حال تضعیف می‌باشد و دو کشور ایران و ترکیه برای بازیابی شکوه گذشته و گسترش نفوذشان تلاش می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها این فرصت را از دست نخواهند داد و به همین دلیل احتمالاً تهاجمی‌تر عمل می‌کنند. برای کشورهایی که به دنبال حفظ وضع موجود و نگران محور شیعه و ظهور مجدد امپراتوری عثمانی هستند، اکنون زمان همکاری با اسرائیل برای مهار دو کشور می‌باشد. اسرائیل کمتر از کشورهای عربی از خروج ایالات‌متحده متأثر می‌شود. اسرائیل هرگز توانایی دفاعی خود را بر مشارکت فعالانه ایالات متحد بنا نکرده و تنها از آمریکا انتظار دارد ضمن ارائه تسلیحات، از آن حمایت دیپلماتیک کند تا بتواند برای ممانعت از نیروهایی که به اسرائیل آسیب می‌رسانند یا تهدید می‌کنند به‌زور متوسل شود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  • «کشورهای عربی خاورمیانه باید به این نتیجه برسند که روابط علنی با اسرائیل برای تقویت امنیت و منافع ملی آن‌ها اهمیت حیاتی دارد. برخلاف ایران و ترکیه، اسرائیل از هیچ نوع تظاهر یا آرزویی برای کنترل یا نفوذ بر کشورهای عربی برخوردار نیست و همچنین تمایل دارند تا از تهدیدات ایران و ترکیه جلوگیری کنند.

    کشورهای عربی می‌توانند از روابط با اسرائیل بهره‌های فراوانی ببرند زیرا که اسرائیل می‌تواند در حوزه آب، کشاورزی، آموزش و بهداشت به آن‌ها کمک کند.

     اسرائیل می‌تواند با همکاری اطلاعاتی و نیز کمک‌های امنیتی مخفی و آشکار، امنیت آن‌ها را تضمین کند. اسرائیل جایگزین آمریکا نیست؛ بلکه این کشورها به همراه اسرائیل از طریق ائتلاف منطقه‌ای می‌توانند مقابله با تهدیدات گوناگون را تسهیل ببخشند.»

 

https://jiss.org.il/en/amidror-whats-next-after-the-withdrawal-from-afghanistan/

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟