چرا ایران از تصرف افغانستان توسط طالبان استقبال می‌کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سلطه طالبان بر افغانستان در آینده نزدیک می‌تواند موازنه قوای منطقه‌ای را با تغییر و تحول همراه سازد.

ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین همسایه‌ی افغانستان و مهم‌ترین بازیگر منطقه‌ای تحت تأثیر این رویداد قرار خواهد گرفت. نشریه‌ی آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم شلی کلیتسون سعی کرده است تا دلایل استقبال ایران از کنترل طالبان بر افغانستان را موردبررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • یکی از مهم‌ترین مزایای کنترل طالبان بر افغانستان می‌توان به برآورده سازی نیاز ایران به آب در مرز دو کشور اشاره کرد. طالبان نیاز آبی ایران را برآورده می‌کند و آب از آن‌سوی مرز افغانستان به داخل ایران سرازیر می‌شود. ایران در طی سال‌های گذشته سعی کرده با گروه‌های متعددی در داخل استان هلمند ارتباط برقرار کند و بسته به این‌که چه کسی در این استان از نفوذ بالایی برخوردار است، نوع ارتباطات تغییر می‌کند. کنترل هلمند باعث کنترل خروجی رودخانه هیرمند می‌شود که به منطقه سیستان ایران می‌ریزد و آب یک‌میلیون نفر را تأمین می‌کند. در طی یک دهه گذشته به دلیل حیاتی‌تر شدن آب رودخانه هیرمند برای منافع ملی ایران، رابطه ایران با گروه‌های داخل خاک افغانستان گسترده‌تر شده است.
  • پذیرش یک گروه رادیکال سنی از سوی دولت شیعه ایران بسیار مایه تعجب است؛ اما باید به این مسئله اشاره کرد که دسته‌ای از افغان‌های شیعه در سال‌های گذشته به طالبان نزدیک شده‌اند؛ این در حالی است که درگذشته اقلیت‌های شیعه همواره تحت ظلم و ستم طالبان زندگی می‌کردند. محمد محقق رهبر هزاره‌ها علی‌رغم مخالفت دولت افغانستان در مذاکرات صلح طالبان در مسکو شرکت کرد. اگرچه ایران حامی شیعیان در سرتاسر جهان می‌باشد؛ اما در حمایت از گروه‌های سنی و حتی فاقد ایدئولوژیک مذهبی، رویکرد ایدئولوژیک ندارد که برای نمونه می‌توان به حمایت این کشور از حماس اشاره کرد.

 

Why Iran Will Welcome the Taliban Takeover in Afghanistan

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟