چرایی پاسخ راکتی حزب‌الله لبنان به تل‌آویو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در 6 آگوست 2021 م شلیک 19 موشک از سوی حزب‌الله به منطقه کوه دوف در واکنش به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان بسیار قابل‌توجه و مهم بود؛ زیرا از سال 2013 م تاکنون، تل‌آویو حملات آشکاری در لبنان انجام نداده بود.

حزب‌الله لبنان، این حملات را در شرایط اقتصادی نابسامان لبنان، تلاشی از سوی رژیم صهیونیستی برای تغییر موازنه بازدارندگی تلقی کرد. واکنش نظامی سریع حزب‌الله نشانگر این است که حفظ موازنه بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما محافل نظامی صهیونیستی از اظهارات سید حسن نصرالله به این نتیجه رسیده‌اند که حزب‌الله به دنبال بازدارندگی و خویشتن‌داری است و هیچ علاقه­ای به آغاز یک درگیری بزرگ ندارد. در این راستا اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «اورنا میزراهی و یورام شویتزر»، ضمن تبیین و بررسی احتمالات تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله بر این نظر هستند که «حزب‌الله همچنان علاقه‌مند به جلوگیری از جنگ است، اما با پاسخ راکتی به حملات اسرائیل تلاش می‌کند تا موازنه بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی را تحکیم ببخشد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

برخی از تحلیلگران بر این نظر هستند که حزب‌الله از طریق تشدید تنش در مرزها به دنبال تحکیم موقعیت و جایگاه خود به‌عنوان «مدافع لبنان» می‌باشد و از این طریق می‌خواهد توجهات را از انتقاد شدید داخلی به نقش خود در فساد نهادینه، فروپاشی اقتصادی و نظام سیاسی لبنان منحرف کند.

  • برخی دیگر معتقدند که اقدام تحریک‌آمیز علیه رژیم صهیونیستی به‌خصوص با توجه به اعتراضات گسترده داخلی در راستای منافع حزب‌الله نیست.

 نویسنده در بخش دیگر یادداشت به چالش دوگانه رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند:

الف) ضعف موازنه بازدارندگی موجود که در آن هرگونه حمله اسرائیل به لبنان با واکنش نظامی مواجه می‌شود. رعایت دقیق قواعد بازی توسط اسرائیل باعث شده طی یک دهه گذشته سکوت نسبی در مرز لبنان ایجاد گردد؛ اما درعین‌حال، حزب‌الله را قادر ساخته تا نیروهای خود را به‌عنوان اصلی‌ترین تهدید نظامی متعارف برای اسرائیل به نمایش بگذارد.

ب) محور مقاومت درصدد است تا مرز اسرائیل و لبنان را به جبهه فعال تبدیل کند، به‌نحوی‌که منافع ایران، حزب‌الله و حماس را تأمین کند، بدون اینکه آن‌ها به یک درگیری نظامی گسترده کشانده شوند. به نظر می‌رسد سید حسن نصرالله و ایران تصور می‌کنند که اسرائیل در شرایط کنونی از تهاجم به لبنان اجتناب می‌کند تا از بروز جنگ تمام‌عیار که می‌تواند در چندین جبهه فعال شود، جلوگیری کند.

نویسنده معتقد است که در شرایط کنونی با فرض بر این‌که هیچ‌یک از طرفین خواهان جنگ تمام‌عیار نیستند، اسرائیلی تعدادی گزینه برای اقدام در حوزه نظامی دارد که شامل موارد زیر است:

  • تداوم سیاست فعلی و رعایت قواعد بازی علیه حزب‌الله (به هرگونه تلاش برای حمله به غیرنظامیان با خویشتن‌داری پاسخ دهید.)
  • به‌منظور تقویت بازدارندگی اسرائیل و جلوگیری از ایجاد جبهه فعال در مرز لبنان، اسرائیل می‌تواند به هر اقدامی در لبنان از طریق حملات هوایی پاسخ دهد.
  • از رفتار ایذایی حزب‌الله برای آغاز یک اقدام نظامی غافلگیرانه که تأثیر منفی بر توانایی‌های سازمان (با تأکید ویژه بر موشک‌های هدایت‌شونده دقیق) دارند، استفاده کنید. هدف بازگرداندن آرامش در مرز پس از یک درگیری کوتاه خواهد بود. در چنین شرایطی، اسرائیل باید برای یک واکنش قدرتمند مورد انتظار – حمله به جبهه داخلی اسرائیل توسط حزب‌الله آماده شود.

 

 

 

https://www.inss.org.il/publication/hezbollah-aggression/

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟