مناقشه اسرائیل و فلسطین؛ دستور کار چین در خاورمیانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در ژوئیه 2021 م. «وانگ یی»، وزیر خارجه چین پس از سفر به سوریه، مصر و الجزایر، با مقامات ارشد اتحادیه عرب دیدار نمود. در سال جاری پس از سفر وی در ماه مارس به شش کشور عربستان، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، ایران و ترکیه، این دومین سفر وانگ به منطقه خاورمیانه می‌باشد.

علاوه بر مسائل تجاری، مهم‌ترین محورهای اصلی این دیدار، ترویج توزیع واکسن‌های چینی کووید 19، سرمایه‌گذاری پکن در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و مسئله درگیری اسرائیل و فلسطین بود. اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم گالیا لاوی می‌نویسد: «توزیع واکسن برای چینی‌ها بسیار مهم است؛ زیرا از یک‌سو آن‌ها از این طریق می‌توانند تصویر آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا را بهبود ببخشند و از سوی دیگر از این اقدام به‌عنوان ابزاری برای تحصیل نفوذ سیاسی بهره ببرند.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • درگیری اسرائیل و فلسطین یکی از مهم‌ترین موضوعات سفر وزیر خارجه چین به منطقه می‌باشد. اظهارات مقامات چین نشانگر این است که آن‌ها مسئله فلسطین را محور اصلی مشکلات خاورمیانه در نظر می‌گیرند و بر این تأکید دارند که حل‌وفصل مناقشه فلسطین متغیر اصلی صلح و امنیت پایدار در منطقه می‌باشد. وزیر خارجه پس از بیان ضرورت حمایت از احترام متقابل، از قصد چین برای طرح اختلافات جاری در شورای امنیت سازمان ملل، حمایت از راه‌حل دو دولتی و دعوت از حامیان صلح برای مذاکره سخن گفت. وی برای دستیابی به راه‌حل دو دولتی 3 ایده را مطرح نموده است: ارتقاء وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین، حمایت از وحدت جناح‌های فلسطینی و تشویق ازسرگیری مذاکرات صلح بر اساس راه‌حل دو دولتی.

چین با تأکید بر حقوق مردم فلسطین سعی می‌کند تصویر و جایگاه خود را در میان افکار عمومی عرب و مسلمان تقویت نماید. چین از این طریق درصدد است که برای خود تصویری از یک بازیگر مسئول ایجاد کند. مناقشه اسرائیل و فلسطین به فهرستی از موضوعات می‌پیوندد که چین می‌تواند از آن برای ضربه زدن به ایالات‌متحده استفاده و درعین‌حال انتقاد از رفتار خود با اقلیت اویغور را نیز کاهش دهد؛ اما تجربیات گذشته نشانگر این است که چین تنها به اقدامات نمادین بسنده می‌کند و احتمال این‌که شرکت‌های چینی برای بازسازی ویرانه‌های نوار غزه تعجیل کنند، بسیار پایین است.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  • تاکنون اسرائیل و چین در حفظ سیاستی که روابط اقتصادی و منافع متقابل را از اختلافات سیاسی جدا می‌کند، نسبتاً موفق بوده‌اند. این کشور باوجوداینکه از روابط ویژه اسرائیل با ایالات‌متحده آگاه است، روابط اقتصادی خود را با اسرائیل ادامه می‌دهد؛ اما با افزایش رقابت بین چین و آمریکا، انتظار می‌رود که پکن تلاش کند تا واشنگتن را به‌عنوان یک بازیگر غیرمسئول به تصویر بکشد، از این نظر مناقشه اسرائیل و فلسطین بسیار مفید به نظر می‌رسد و این امر می‌تواند جایگاه و موقعیت چین را در میان شرکا و متحدین آمریکا تقویت کند. حمایت چین از ایران، مواضع قاطعانه این کشور در حمایت از فلسطین در سازمان‌های بین‌المللی و استفاده از اختلاف اسرائیل و فلسطین برای طعنه زدن به ایالات‌متحده می‌تواند مشکلاتی را برای تل‌آویو – پکن ایجاد کند و حتی می‌تواند اسرائیل را مجبور سازد تا در روابط خود با این کشور بازنگری ایجاد نماید.

 

https://www.inss.org.il/publication/china-middle-east/

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟