نگاهی به نتایج انتخابات عراق و چهره های شاخصی که به مجلس راه نیافتند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نتایج اولیه انتخابات عراق نشان‌دهنده آن است که 4 ائتلاف اصلی با یکدیگر می‌توانند اکثریت پارلمان را به دست بگیرند.

نتایج اولیه انتخابات عراق نشان‌دهنده آن است که 4 ائتلاف اصلی با یکدیگر می‌توانند اکثریت پارلمان را به دست بگیرند.

براساس این نتایج که از عصر دیروز منتشر شد، جریان صدر با 73 کرسی، ائتلاف «تقدم» به ریاست محمد الحلبوسی با 38 کرسی،  ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی»، 37 کرسی، و حزب دموکرات کردستان 30 کرسی را به دست آورده‌اند که در صورت ائتلاف با یکدیگر می‌توانند 178 کرسی را به دست بگیرند که بیش از نصف تعداد کرسی‌های پارلمان عراق (329 کرسی) است.

این نتایج همچنین نشان می‌دهد که افراد مستقل 20 کرسی و جنبش «امتداد»، برآمده از تظاهرات اکتبر 9 کرسی را به دست آورده‌اند.

این نتایج نشان‌دهنده عقبگرد شدید ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) و ائتلاف نیروهای حکومت ملی (الحکیم ـ العبادی) در انتخابات است.

شمار آرای مأخوذه در عراق 9.7 میلیون نفر و نسبت رأی دهندگان 41 درصد بوده است. البته این نسبت رأی‌دهندگان به کسانی است که با ثبت‌نام جهت رأی‌دادن کارت شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند.

این نتایج همچنین نشان دهنده ناکامی چهره‌های سیاسی شاخصی در فضای سیاسی عراق است: عدنان الزرفی، خالد العبیدی (وزیر دفاع اسبق)، قاسم الفهداوی (وزیر برق اسبق)، سلیم الجبوری (رئیس پارلمان اسبق)، هیثم الجبوری (رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشین)، رشید العزاوی (رئیس حزب اسلامی عراق)، ظافر العانی (نایب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق)، آراس حبیب، محمد الکربولی، اسامه النجیفی (رئیس اسبق مجلس عراق)، عدنان الدرجال (وزیر ورزش و جوانان)، عبدالحسین عبطان (وزیر ورزش اسبق)، ساره ایاد علاوی (دختر ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق)، خلف عبدالصمد، کاطع الرکابی.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات اعلام کرد که 95 شکایت درباره رأی‌گیری عمومی و 25 شکایت درباره رأی‌گیری ویژه دریافت کرده است.

دفتر سازمان ملل در عراق با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد کمیساریای مستقل انتخابات قدردانی کرد و افزود که انتخابات عراق با بهبود آشکار فنی و اجرائی اجرا شده هرچند اقبال مردم به انتخابات برای بسیاری ناامیدکننده بوده است.

ازسوی دیگر، محمد اللکاش، عضو جریان حکمت ملی عراق، در گفت‌وگو با پایگاه «العالم الجدید» تأکید کرد که اگر نسبت مشارکت بالا بود نتایج انتخابات بسیار متفاوت بود.

به گفته وی توده‌های مردم حاضر به مشارکت در انتخابات نشدند ضمن اینکه تمایل کلی مردم عراق به تغییر چهره‌های سیاسی است چون این برآورد وجود دارد که چهره‌های کنونی کار چندانی نکرده‌اند.

اللکاش افزود که در عراق هنوز فرهنگ رأی دادن و انتخابات شکل نگرفته و مثلا بسیاری از مردم به این توجه نمی‌کنند که کار مجلس قانون‌گذاری است نه آسفالت کردن خیابان که در وعده‌های برخی نمایندگان مطرح شده بود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟