بازگشت احزاب کُرد به مناطق مورد مناقشه میان بغداد و اربیل چند روز مانده به انتخابات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در اقدامی جدید برای حل و فصل اختلافات میان بغداد و اربیل و درست چند روز مانده به انتخابات، احزاب و گروه‌های سیاسی کُرد به شهرها و مناطق مورد مناقشه بازگشتند.

 در اقدامی جدید برای حل و فصل اختلافات میان بغداد و اربیل و درست چند روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق، احزاب و گروه‌های سیاسی کُرد به شهرها و مناطق مورد مناقشه بازگشتند؛ مناطقی که به دلیل برگزاری همه‌پرسی جدایی‌طلبانه اقلیم کردستان در 25 سپتامبر 2017 میلادی به رهبری «مسعود بارزانی» و به دنبال آن، پیشروی سریع ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی از کنترل نیروهای پیشمرگه خارج شده بود.

در پی این عملیات نظامی ارتش و الحشد الشعبی، نیروهای پیشمرگه مجبور به عقب‌نشینی سریع به خط سبز یا همان مرزهای مشخص اقلیم کردستان شدند که پیش از حمله امریکا در 2003 در اختیار داشتند.

در همین رابطه، منابع سیاسی در بغداد و اربیل، بازگشت حزب دموکرات کردستان به شهر مخمور در جنوب شرق موصل را تایید کردند و افزودند حزب بارزانی مقر اصلی خود در این شهر را به علاوه دو مقر دیگر بازگشایی کرده است. پیش از این نیز احزاب کُردی به شهر نفت‌خیز کرکوک بازگشته و تبلیغات انتخاباتی خود را در مناطق شمالی و شرقی این شهر که دارای محله‌های کُردنشین است، آغاز کرده بودند.

در این میان، یک مسئول دولتی عراق در بغداد تاکید کرد: احزاب کُرد برای انجام فعالیت‌های سیاسی می‌توانند به مناطق کُردنشین بازگردند اما بغداد از اربیل خواسته است که مساله بازگشت احزاب به مناطق مورد مناقشه را به بازگشت نیروهای پیشمرگه ربط ندهد.

این مسئول عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: مناطقی مانند طوزخورماتو در صلاح الدین و خانقین در دیالی نیز بازگشت احزاب کُرد را شاهد خواهد بود اما این مساله ارتباطی با بازگشت پیشمرگه به این مناطق ندارد و همچنان نیروهای عراقی مسئول حفظ امنیت مناطق یاد شده باقی خواهند ماند.

یک مسئول آگاه در دولت اقلیم کردستان هم اظهار داشت: دو حزب اصلی دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی اکنون در شهرهای مهم مناطق مورد مناقشه حضور دارند و به زودی دیگر احزاب کُرد هم مانند حزب اسلامی کردستان و حزب تغییر به این مناطق بازخواهند گشت.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق قرار است در 10 اکتبر آتی برگزار شود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟