دیدار بنت با بایدن؛ نتانیاهو با چهره غیر حزبی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در ماه گذشته، دولت ائتلافی اسرائیل به رهبری نفتالی بنت به واشنگتن سفر کرد و با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا دیدار نمود. در طی این دیدار شاهد تغییراتی در رفتار اسرائیل نسبت به آمریکا بودیم که این تغییر به‌جای ماهیت بیشتر تغییر تاکتیکی است.

 در این راستا نشریه نشنال اینترست در تحلیلی به قلم «پل پیلار» می‌نویسد: «حتی زمانی که دونالد ترامپ در قدرت حضور داشت، برخی از رهبران اسرائیلی از این‌که تمام تخم‌مرغ خود را در سبد سیاسی یک حزب در آمریکا قرار دهند، احساس نگرانی می‌کردند.

این نگرانی پس از شکست دونالد ترامپ و بازگشت دموکرات‌ها به کاخ سفید فوریت بیشتری پیدا کرد. امروزه یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل، ناامیدی روزافزون بین یهودیان آمریکا به‌خصوص نسل جوان است که با سیاست‌های این کشور مخالف می‌باشند و آن را ناسازگار باارزش‌های مترقی می‌دانند و بیشتر دموکرات هستند؛ بنابراین هدف اصلی بنت از سفر به آمریکا فراتر رفتن از مشی نتانیاهو و ابراز دوستی با هر دو حزب سیاسی آمریکاست.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • نفتالی بنت بر این نظر است که در قبال ایران، چشم‌انداز راهبردی جدیدی وجود دارد؛ اما هر آنچه وی در مورد ایران گفت هیچ‌چیز جدیدی نداشت. سیاست اسرائیل بر رد تعامل و دیپلماسی سازنده با ایران و مخالفت با هرگونه بازگشت به پایبندی به تعهدات برجامی است. در واقع خرابکاری و ترور شخصیت‌های ایران به‌عنوان «مناطق خاکستری»، دیپلماسی آمریکا را تضعیف می‌کند و این امر می‌تواند مواضع و دارایی‌های آمریکا را در منطقه به خطر بیندازد.
  • تنها چیزی که تمام مشارکت‌کنندگان در ائتلاف شکننده کنونی را متحد کرد، تمایل به برکناری نتانیاهو از قدرت بود. هرگونه اقدام جسورانه می‌تواند باعث فروپاشی ائتلاف شود. حزب بنت به‌صراحت اعلام کرده که اگر یائیر لاپید وزیر خارجه هر اقدامی را درجهت استقلال فلسطین انجام دهد، کناره‌گیری می‌کند. رئیس‌جمهور بایدن باید بر این مسئله واقف باشد که در ماهیت بین بنت و نتانیاهو هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ ولی بایدن به‌عنوان دموکرات از این‌که نخست‌وزیر حامی آشکار جمهوری خواهان نیست، استقبال می‌کند. نفتالی بنت در مورد مسئله فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، دیدگاه گذشته خود را بیان می‌کند و این نشانگر این است در دولت وی هیچ‌گونه پیشرفتی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«نمایش یک روابط نزدیک و آرام میان ایالات‌متحده و اسرائیل در راستای منافع سیاسی دولت بایدن می‌باشد؛ زیرا وی بیش از هر زمان دیگری به‌خصوص پس از تحولات افغانستان نیازمند آرامش سیاسی است. بایدن در زمینه ترویج دموکراسی در سرتاسر جهان دستاوردهای بزرگی داشته است و همچنین قصد دارد اجلاس دموکراسی را در اواخر امسال تشکیل دهد؛ اما رفتار اسرائیل با فلسطینان می‌تواند درخواست اصولی وی برای دموکراتیزه‌سازی را تضعیف کند.»

 

https://nationalinterest.org/blog/paul-pillar/bennett-visit-netanyahu-nonpartisan-face-192575

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟