بایدن و بنت روابط آمریکا و اسرائیل را ورق زدند؛ اما خیلی‌ها توجه نکردندش

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن و بنت روابط آمریکا و اسرائیل را ورق زدند؛ اما خیلی‌ها توجه نکردند

نشریه‌ی آمریکایی شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم «جاناتان اچ فرزیگر» به تبیین و بررسی دیدار نفتالی بنت از آمریکا و تأثیر آن بر روابط دو کشور پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد.

  • در 27 اوت، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل برای دیدار با جو بایدن به ایالات‌متحده سفر کرد و این سفر مصادف با بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه کابل بود. دیدار مستقیم بین مقامات دو کشور تلاشی برای برقراری مجدد روابط نزدیک میان آن‌ها می‌باشد؛ که درگذشته به دلیل رویکردهای بنیامین نتانیاهو با تیرگی همراه شده بود. درواقع این دیدار نقطه بالقوه اختلافات بین طرفین را کاهش و به رهبر اسرائیل اجازه می‌دهد در شرایطی که بایدن به دلیل خروج نیروهای نظامی از افغانستان در وضعیت آسیب‌زا قرار دارد، حسن نیت خود را به نمایش بگذارد. رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با نگرانی‌های اسرائیل پیرامون توسعه برنامه هسته‌ای ایران خطاب به نخست‌وزیر این کشور اطمینان داد که در صورت شکست دیپلماسی آمریکا در دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای، واشنگتن گزینه‌های دیگر را در قبال ایران بررسی خواهد کرد.
  • عملاً نباید انتظار داشت که اتفاق خاصی در این پرونده روی دهد زیرا شماری از جریان‌های سیاسی شرکت‌کننده در کابینه بنت اساساً اعتقادی به مذاکرات سازش ندارند و بر راه‌حل‌های یک‌جانبه و تحمیل شرایط تأکید دارند و حتی خود بنت متعهد به مبارزه با دولت فلسطین شده و الحاق یک‌جانبه ۶۰ درصد کرانه باختری به رژیم اسرائیل را تائید کرده است. بایدن درحالی‌که به‌سختی در مورد مسائل فلسطین صحبت می‌کرد، از توافق‌نامه صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی حمایت نمود. وی همچنین خواهان این است که روابط خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین ترمیم کند؛ زیرا به دلیل انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس؛ تشکیلات خودگردان کلیه ارتباطات خود را با ایالات‌متحده (دولت ترامپ) قطع کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«نفتالی بنت در طی دیدار با بایدن به دنبال این بود که نشان دهد که وی مانند نتانیاهو عمل نمی‌کند؛ شخصی که برای دولت اوباما کابوس بود. در طی این دیدار، بنت متعهد شده است که روحیه همکاری جدیدی با آمریکا برقرار کند تا بتواند از درگیری‌های تلخ و خشونت‌بار گذشته رهایی پیدا کنند.»

 

Biden and Bennett turned the page on US-Israel ties. But not many were paying attention.

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟