انگیزه‌های بنت از سفر به واشنگتن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انگیزه‌های بنت از سفر به واشنگتن
مهم‌ترین محور این دیدار، برنامه هسته‌ای ایران است؛ زیرا این مسئله وجودی برای اسرائیل محسوب می‌شود؛ اما ایالات‌متحده درصدد است تا با بازگشت به برجام این موضوع را از دستور کار بین‌المللی خارج کند.

اندیشکده صهیونیستی موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم در تحلیلی به قلم «افرایم اینبار» در تبیین و بررسی سفر نفتالی بنت به آمریکا و دیدار با جو بایدن می‌نویسد: «مهم‌ترین محور این دیدار، برنامه هسته‌ای ایران است؛ زیرا این مسئله وجودی برای اسرائیل محسوب می‌شود؛ اما ایالات‌متحده درصدد است تا با بازگشت به برجام این موضوع را از دستور کار بین‌المللی خارج کند. این مسئله محل مناقشه بین دولت بایدن و اسرائیل است که بازگشت به برجام را یک مشکل جدی راهبردی – امنیتی می‌داند.» در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • تأخیر در بازگشت به مذاکرات در مورد برجام ممکن است کار را برای نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل آسان کند. البته مشخص نیست که آیا آمریکا برنامه جایگزین دارد یا خیر؛ اما وزیر خارجه اسرائیل متعهد شده که در قبال ایران، ایالات‌متحده را با غافلگیری همراه نسازد؛ اما به نظرم این‌یک تصمیم اشتباهی است؛ زیرا دولت بایدن ممکن است علاقه‌مند به غافلگیری در این امر باشد تا بتواند تهدیدات نظامی معتبری برای ایران ایجاد و آن‌ها را مجبور به ازسرگیری مذاکرات در وین کند. وظیفه‌ی اصلی نفتالی بنت تغییر نگرش آمریکا نسبت به ایران است. ایالات‌متحده به‌ندرت رفتار منطقه‌ای ایران را که با هدف تصرف مناطق خلیج‌فارس و دریای خزر می‌باشد، موردانتقاد قرار می‌دهد. او باید دولت بایدن را متقاعد سازد که ایران نقش مهمی در اقدامات چین علیه ایالات‌متحده ایفاء می‌کند.

دولت بایدن همچنین حساسیت بالایی نسبت به اعطای قرارداد پروژه‌های زیربنایی اسرائیل به شرکت‌های چینی دارد. منطقی است که نفتالی بنت نسبت به حساسیت‌های آمریکا توجه کند و بر این تأکید نماید که روابط اسرائیل و چین تنها از بعد اقتصادی است و هر معامله‌ای را که دارای پیامدهای راهبردی باشد، با دقت بررسی می‌کند. علی‌رغم موازنه قدرت به نفع بزرگ‌ترین ابرقدرت جهان، رویدادهای اخیر در افغانستان محدودیتی برای واشنگتن در مذاکرات با اسرائیل ایجاد می‌کند. آمریکایی‌ها اکنون باید اعتبار خود را به‌عنوان متحد قابل‌اعتماد بازسازی کنند و بنابراین نمی‌توانند فشار زیادی بر متحدان و شرکای خود یعنی اسرائیل اعمال کنند. علاوه بر این، برخلاف سایر متحدان، اسرائیل نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد که از آن دفاع کنند. همچنین در این زمینه قدرت لابی یهودی قوی در ایالات‌متحده را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  • «اسرائیل در ائتلاف‌سازی غیررسمی با کشورهای عربی حامی حفظ وضع موجود که در مقابل توسعه‌طلبی‌های ایران و ترکیه ایستاده‌اند، نقش مهمی را ایفاء می‌کند.

    خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه خاورمیانه باعث خواهد شد تا این کشورها به اسرائیل نزدیک شوند و به همین دلیل دولت بایدن باید این روند را بر اساس چارچوب توافق‌نامه ابراهیم تشویق کند.

     از این گذشته، ایالات‌متحده دیگر نمی‌تواند به ترکیه یا کشورهای عربی برای میزبانی نیروهای ایالات‌متحده در شرایط اضطراری اعتماد کند؛ بنابراین بررسی گسترده روندهای منطقه‌ای، اسرائیل را در نقشه منافع آمریکا مثبت نشان می‌دهد.»

 

 

https://jiss.org.il/en/inbar-bennetts-visit-to-washington/

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟