رونمایی بن سلمان از بزرگ‌ترین برنامه توسعه انسانی سعودی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، از برنامه ملی توسعه قابلیت‌های انسانی، که یکی از برنامه‌های تعیین‌شده در مسیر تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی رونمایی کرد.

این برنامه شامل یک استراتژی ملی برای تقویت قابلیت‌های رقابت شهروندان در داخل عربستان و خارج از آن است و با استفاده از فرصت‌های ناشی از تغییرات پرشتاب در جهان صورت خواهد گرفت و هدف از آن آماده کردن شهروندان برای بازارهای کار فعلی و آینده با توانایی و ایده‌هایی است که بتوانند با جهانیان رقابت کنند.شاهزاده محمد بن سلمان در این رابطه می گوید، این هدف از طریق تقویت و ارتقای ارزش‌ها، توسعه مهارت‌های بنیادین و آینده‌نگرانه، و توسعه علم محقق خواهد شد. ولیعهد سعودی افزود، بر اساس اعتمادی که به توانایی‌های شهروندان دارم، این برنامه برای پاسخ به نیازهای تمامی بخش‌های جامعه تدوین شده و با هدف آماده کردن شهروندان برای آینده، از کودکی تا دانشگاه‌ها، کالج‌ها، مؤسسات فنی و حرفه‌ای و نیز بازار کار است. او افزود، برنامه فوق در جهت تشکیل اقتصاد قوی بر اساس مهارت، دانش، و سرمایه انسانی است.

شاهزاده محمد بن سلمان ادامه داد: این برنامه شامل ۸۹ طرح برای رسیدن به ۱۶ هدف استراتژیک در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی است و این استراتژی از سه رکن، ایجاد مبانی قوی آموزشی و قابل فهم برای همه، آمادگی برای بازار کار آینده در سطح محلی و جهانی و ارائه فرصت‌های آموزشی تشکیل شده است. (شبکه الاخباریه سعودی (https://www.youtube.com/watch?v=wakepA-ANQc))

بن‌سلمان با این برنامه تغییرات اساسی در برنامه آموزشی عربستان را به‌صورت رسمی کلید زد. سعودی‌ها در طول سالیان گذشته و پس از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز، تحت فشار غرب تلاش‌های متعددی در جهت حذف برخی مفاهیم و افزودن برخی مفاهیم دیگر به برنامه آموزشی سعودی با هدف مبارزه با افراطگرایی و یهود ستیزی و غیره انجام داده‌اند.

نکته این‌که این فشارها پس از حوادث 11 سپتامبر به شکل فزآینده‌ای بر سعودی وارد شد، اما در زمان ملک عبدالله جز برخی اصلاحات جزئی آن هم پس از اخذ مشاوره از نهادهای دینی این کشور انجام نشد.

اما این طرح جدید بن سلمان دیگر ارتباطی به حذف برخی متون درسی از برخی کتاب‌ها ندارد و هدف آن تقریبا دگرگون کردن نظام آموزشی این کشور به بهانه تحول و بالابردن بهره‌وری سرمایه انسانی است. این برنامه توسعه بن‌سلمان، از مهدکودک‌ تا دانشگاه و حتی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای این کشور را هدف قرار داده است.

در این‌که بن‌سلمان قصد دارد نظام آموزشی عقب افتاده عربستان را اصلاح کند شکی نیست اما موضوع اصلی اینجاست که طراحان و برخی مجریان نظام آموزشی فعلی این کشور در سال‌های گذشته عمدتا شخصیت‌های بارز اخوانی بوده‌اند.

اکنون پس از تصفیه این افراد از سیستم آموزشی عربستان، نوبت به حذف میراث آنان از جامعه رسیده است. هرچند اطلاعات دقیقی در مورد طراحان نظام جدید آموزشی عربستان در اختیار نیست، اما با توجه به تسلط لیبرال‌ها و مشاورین غربی در این چند سال اخیر بر عمده ارکان حکومت سعودی به‌طور قطع این جهت‌گیری فکری، مأمور طراحی نظام جدید خواهد شد.

این‌که بن‌سلمان تا حد قصد دارد در مرحله اول از جامعه به شدت محافظه کار عربستان، سنت‌زدایی کند، موضوعی است که پاسخ آن آینده نه چندان دور و با بروز تحولات اجتماعی ـ فرهنگی متفاوت در این کشور تا حدی آشکار خواهد شد. عربستان در جشن های روز ملی که هفته پیش برگزار شد شاهد موجی از ناهنجاری های اجتماعی بود که اعتراضات بسیاری را در میان مردم این کشور برانگیخت که پست های آینده به آن پرداخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟