تراژدی افغانستان ضربه به اعتبار آمریکا نبود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تراژدی افغانستان ضربه به اعتبار آمریکا نبود

نشریه‌ی آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «استفان والت» در تبیین و بررسی عقب‌نشینی نظامی آمریکا از افغانستان و تأثیر و پیامدهای آن بر جایگاه و اعتبار آمریکا می‌نویسد: «دلایل متعددی وجود دارد که بر این نظر باشیم که نتیجه غم‌انگیز خروج نیروهای نظامی از افغانستان بر اعتبار و پرستیژ ایالات‌متحده تأثیر چندانی نخواهد گذاشت و شاید اصلاً هیچ تأثیری نگذارد.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • نخستین دلیل، این منطق ساده است که ایالات‌متحده در راستای منافع ملی خود سعی می‌کند به جنگ‌های بی‌حاصل که هیچ منافعی ندارد، پایان دهد؛ بنابراین خروج آمریکا از افغانستان با کشته شدن 2500 آمریکایی و بیش از یک تریلیون دلار هزینه نشانگر این نیست که ایالات‌متحده برای دفاع از آلاسکا، هاوایی یا فلوریدا جنگ سختی را آغاز نخواهد کرد. البته هیچ شخص عاقلی نباید به این نتیجه برسد که ایالات‌متحده برای مقابله با هژمونی چین یا حملات روسیه به ناتو مبارزه نخواهد کرد. اکنون با خروج از افغانستان و کاهش هزینه‌های مالی، ایالات‌متحده می‌تواند زمان، پول و ذهن خود را به اولویت‌های بزرگ‌تر و منافع حیاتی‌تر متمرکز کند.
  • افزایش توانایی آمریکا در دفاع از منافع و پای بندی به سایر تعهدات و توجه بیشتری که می‌تواند نسبت به آن‌ها داشته باشد، بیش از آن‌که از اعتبار تعهدات باقی‌مانده بکاهد، بر آن می‌افزاید؛ بنابراین مانند گذشته خروج آمریکا از ویتنام و متعاقب آن سقوط سایگون باعث فروپاشی ناتو نشد و همچنین شرکای آمریکا در آسیا را به سمت ائتلاف با چین یا شوروی سوق نداد و الهام‌بخش کشورهای مختلف خاورمیانه‌ای متحد آمریکا درباره خروج از آن‌ها نشد.

دلیل سوم، اعتراضات و گلایه‌های خارجی در مورد اعتبار آمریکا با توجه به نزدیکی واقعه تا حد زیادی گمراه‌کننده است.

نخبگان کشورهای متحد بنا بر سابقه طولانی قابل‌اطمینان بودن آمریکا، تلاش‌های بسیار شفافی برای جلب حمایت و پشتیبانی بیشتر واشنگتن را در دستور کار داشته‌اند.

  • هر زمان که ایالات‌متحده در دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود ناموفق باشد یا شرایط به صورتی پیش رود که تصمیم بگیرد بیشتر ازاین‌روی یک اسب بازنده شرط نبندد، می‌توانید شرط‌بندی کنید که متحدان نسبت به اطمینان خود به ایالات‌متحده شک کنند؛ اما در بیشتر موارد، ایالات‌متحده توانسته با ارسال تسلیحات و ارائه تعهدات بیشتر در زمینه حمایت از آن‌ها پاسخ دهد. اگر واقعاً آن‌قدر که فکر می‌کنیم باهوش هستیم، باید تابه‌حال به این بازی ادامه داده باشیم.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«جنگ طولانی‌مدت ایالات‌متحده در افغانستان و شکست فجیع آن می‌تواند بر اعتبار و شهرت آمریکا تأثیرات منفی برجای بگذارد، اما شک و تردید در مورد پای بندی و قابلیت اطمینان آمریکا به تعهدات آن، مسئله واقعی نیست.»

 

Afghanistan Hasn’t Damaged U.S. Credibility

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟