خروج نیروهای نظامی از افغانستان، ایالات‌متحده را تضعیف خواهد کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

پایگاه خبری هیل نزدیک به کنگره آمریکا در تحلیلی به قلم «نادیا شادلو» می‌نویسد: «خروج آشفته نیروهای ایالات‌متحده از افغانستان فاجعه انسانی و ژئواستراتژیک ایجاد کرده است. شکست خودخواسته برای ما پیامدهای بلندمدتی دارد که نفوذ آمریکا را در جهان کاهش خواهد داد.»

در بخش زیر به پیامد بلندمدت عقب‌نشینی اشتباه ایالات‌متحده از افغانستان اشاره خواهیم کرد

  • بی‌کفایتی ما در مسئله افغانستان، توهم این‌که آمریکا به دنبال این است که چراغ امید و شریک کسانی باشد که برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند را تضعیف خواهد کرد. حمایت آمریکا از آزادی و احترام به جان انسان‌ها همیشه موردتوجه منتقدان راست و چپ بوده است. برخی از حامیان جناح راست، دفاع از حقوق بشر را تلاشی بی‌نتیجه برای تحمیل ارزش‌های آمریکایی می‌دانند و چپ‌گرایان معتقدند دفاع از حقوق بشر بیشتر نقابی برای امپریالیسم آمریکا می‌باشد. امروزه اقدامات بایدن به‌شدت با شعارهای دولت وی در مورد ترویج برابری جنسیتی و پیگیری دستور کار ایجاد جهان بهتر در تضاد است.
  • اتحادهای ما به دلیل اقدامات اشتباه دولت بایدن آسیب‌دیده است. اتحادها عمق استراتژیک اقتصادی، سیاسی و نظامی برای ایالات‌متحده فراهم می‌کند و به تعبیر دیگر گزینه‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهد؛ درحالی‌که انتخاب دشمنان ما را پیچیده‌تر می‌سازد. بی‌توجهی کاخ سفید، متحدان و شرکای ما را به خطر انداخته و می‌تواند منجر به شکاف‌های جدی در ناتو گردد. درخواست‌های آمریکا با بی‌اعتنایی شدید شرکای ما در ناتو مواجه خواهد شد و دولت‌های اروپایی در مورد هزینه‌های نظامی و دفاعی در ابهام خواهند ماند.

کنترل طالبان بر افغانستان شرایط را برای احیای گروه‌های جهادی در آسیای مرکزی فراهم کرده است. درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران دوست دارند اختلافات بین گروه‌های مختلف تروریستی را تجزیه‌وتحلیل کنند؛ اما جهادی‌ها در سرتاسر جهان از پیروزی طالبان خشنود هستند. تحت حکومت طالبان، آن‌ها منابع ازجمله تجهیزات نظامی ایالات‌متحده و موقعیت جغرافیایی لازم برای تأمین قدرت و بازسازی توانایی عملیاتی خود خواهند داشت.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «خروج آشفته آمریکا از افغانستان، فرصت‌های جدیدی برای رقبای استراتژیک ما ارائه می‌کند. برای حزب کمونیست چین، شکست آمریکا در افغانستان یک دستاورد عالی بود.

 مقامات چین مذاکره با طالبان را برای پیشبرد منافع پکن که شامل دسترسی بیشتر به ذخایر استراتژیک وسیع معدنی افغانستان است آغاز کرده‌اند. علاوه بر این پکن از موقعیت تقویت‌شده خود در آسیای مرکزی برای تحکیم بیشتر ابتکار کمربند و جاده استفاده خواهد کرد»

 

https://thehill.com/opinion/national-security/569282-five-ways-our-afghanistan-defeat-will-weaken-the-united-states?rl=1

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟