چین وقتی جنگ را آغاز می‌کند که به آینده اطمینان ندارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چین زمانی که نسبت به آینده اطمینان دارد حمله نمی‌کند، بلکه وقتی نگران است که دشمنانش در حال نزدیک شدن باشند، این اقدام را انجام می‌دهد.
شی جین پینگ در ماه ژوئیه اعلام کرد کسانی که در مسیر پیشرفت چین مانع ایجاد می‌کنند، «سرهایشان را به دیوار بزرگ فولادی خون‌آلود خواهند زد.» نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق با سرعتی که از زمان جنگ جهانی دوم مشاهده نشده است، کشتی‌ها را تولید می‌کند، زیرا پکن علیه تایوان و سایر همسایگان تهدید بزرگی محسوب می‌شود. مقامات ارشد پنتاگون هشدار داده اند که چین ممکن است در این دهه یک درگیری نظامی ‌را در تنگه تایوان یا سایر نقاط قابل توجه ژئوپلیتیکی آغاز کند.

 

تحلیلگران و مقامات واشنگتن از تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین و خطرات آن برای جهان که بار دیگر به جای همکاری با یکدیگر درگیر شوند، نگران هستند. جو بایدن، گفته است که این کشور «به دنبال جنگ سرد جدید نیست». اما این نگاه اشتباهی به روابط آمریکا و چین است. جنگ سرد با پکن در حال حاضر در جریان است. در عوض، سوال درست این است که آیا آمریکا می‌تواند چین را از آغاز یک بحران جدی باز دارد؟

پکن به عنوان یک قدرت بدخواه و جاه طلب مصمم است چین را دوباره با «اتحاد مجدد» تایوان با سرزمین اصلی و در دست گرفتن برتری منطقه‌ای به عنوان پله‌ای برای رسیدن به قدرت اول جهانی، یکپارچه کند.

سابقه تاریخی از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 روشن است: پکن وقتی با تهدیدی فزاینده علیه منافع ژئوپلیتیکی خود مواجه می‌شود، منتظر حمله نیست. برای به دست آوردن مزیت غافلگیری ابتدا شلیک می‌کند.

در درگیری‌ها از جمله جنگ کره و درگیری با ویتنام در سال 1979، چین اغلب استفاده از زور را به عنوان یک تمرین آموزشی در نظر گرفته است. این کشور مایل است حتی یک نبرد بسیار پرهزینه را با یک دشمن انتخاب کند تا به آن بیاموزد، و دیگران با مشاهده آن، درس عبرت بگیرند. بسیاری از محققان زمان و چرایی استفاده پکن از زور را تحلیل کرده‌اند. اکثر آنها به نتیجه مشابهی می‌رسند: چین زمانی که نسبت به آینده اطمینان دارد حمله نمی‌کند، بلکه وقتی نگران است که دشمنانش در حال نزدیک شدن باشند این اقدام را انجام می‌دهد.

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟