بایدن مواضع سخت ترامپ علیه پکن را دنبال می‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
درحالیکه رهبران جهان آماده می‌شوند تا ظرف چند روز برای نشست‌های بزرگ در رم و اسکاتلند گرد هم آیند، استراتژی دولت چین در حال آزمایش است.
جو بایدن هنگام نامزدی ریاست  جمهوری، خود را یک ضد ترامپ معرفی کرد که رویکردش در قبال چالش‌های خارجی به هیچ عنوان شبیه رئیس جمهور قبلی نیست. اما از زمانی که رئیس جمهور شده، مواضع او علیه چین با سلف وی یکسان است و همین امر، باعث شگفتی چینی ها شده است.
با این حال، دولت بایدن تاکید کرده که رقابت سخت نباید مانع از همکاری تنگاتنگ بین کشورهای دارای منافع مشترک مانند تغییرات آب وهوایی شود.
با شرکت رهبران دنیا در اجلاس گروه 20 رم و کنفرانس اسکاتلند، رویکرد آن ها مورد آزمایش قرار می گیرد، اگرچه شی جین پینگ قصد شرکت در این جلسات را ندارد.
بایدن که به مدت 8 سال معاون اوباما و نماینده ویژه آمریکا در امور چین بود، با این چالش آشناست.
متحدان آسیایی از بازگشت بایدن به سیاست های اوباما و اتخاذ لحن آشتی¬جویانه در قبال چین ترس داشتند، اما طبق گفته مایکل گرین، رویکرد واشنگتن باعث اطمینان خاطر آن ها شده است.
«آنیا مانوئل»  یک مقام سابق وزارت امور خارجه و محقق چینی  که گروه استراتژی آسپن را هدایت می‌کند، گفته است: «او جمهوری‌خواهان و دموکرات ها را گرد هم آورده است. برای هر دولتی فضای کافی برای مانور وجود ندارد و کشور در قبال چین جنگ طلب شده است».
بایدن در صحبتی گفته است که خواهان جنگ سرد با چین نیست. چین بداند که ما عقب نشینی نمی کنیم و دیدگاهمان را تغییر نمی¬دهیم.
«کرت کمپل» -مشاور ارشد آمریکا در امور آسیا- نیز به صراحت بیان کرد که دوره «تعامل» با چین به اتمام رسیده و اکنون «رقابت»، روابط بین واشنگتن و پکن را تعریف می کند.
کاخ سفید بیان کرده که آمریکا از طریق روابط ظریفش با چین و گرد هم آوردن جمعی از متحدان، خود را قدرتمند کرده است. این موضوع در تضاد کامل با رویکرد ترامپ است که اغلب شرکای دیرینه آمریکا در آسیا را مورد انتقاد قرار می‌داد و تعهدات دفاعی واشنگتن را زیر سؤال می‌برد.
یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که آن چه اغلب به عنوان ادامه سیاست ترامپ از سوی بایدن تلقی می‌شود، صرفاً دفاع از منافع آمریکا و پاسخگویی به چین است.
او می گوید: «از برخی جهات منصفانه است که بگویید شبیه به سیاست قبلی است. اما تفاوت کلیدی در تأکید ما بر متحدان و شرکاست تا به  تنهایی این کار را انجام ندهیم.»
طی کارزار انتخاباتی بایدن و ریاست جمهوری او، چشم انداز چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی، نکته اصلی استدلال های وی برای طرح های زیرساختی و رفاهی بود.
بایدن در مناظره پایانی خود گفت: «چین را وادار به بازی طبق قوانین بین المللی می کنم، نه آن-گونه که این کشور می خواهد.» او خطاب به چین می گوید: «ما باید باقی دوستان مان را داشته باشیم. این ها قوانین است. شما یا طبق آن بازی می کنید و یا این که بهای آن را از نظر اقتصادی پرداخت خواهید کرد. و این روشی است که من آن را اجرا می کنم.»
ارتش چین تعداد بی‌سابقه‌ای پرواز را با هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن در نزدیکی حریم هوایی تایوان انجام داده و گزارش شده که یک موشک مافوق صوت را آزمایش نموده که در سراسر جهان پرواز کرده است. آمریکا برای مقابله با چین، یک پیمان دفاعی با استرالیا و بریتانیا منعقد کرد و قدرت نظامی خود را نشان داد.
در ماه مارچ، آمریکا و چین اولین ملاقات سطح بالای خود را در آلاسکا انجام دادند که منجر به اتهامات و نارضایتی ها در اجلاس شد.
از آن زمان، چین اصرار دارد که دولت بایدن با به چالش کشیدن پکن در مسائل امنیتی، حقوق بشر و اقتصادی، هرگونه چشم‌انداز همکاری را از بین می‌برد. علی رغم این که چین به تعدادی از تعهدات خود پایبند نبوده، دولت بایدن تصمیم گرفته مرحله اول توافقی را ادامه دهد که ترامپ آن را مذاکره کرد.
 
 
منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟