آمریکا چگونه تحریم ها را مؤثرتر می‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بانک «تجاری آگروسویوز» سال¬ها با تسهیل تجارت غیرقانونی برای پیشبرد برنامه تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی، پول زیادی به دست آورد.سپس در فوریه 2019، بانک روسی به دلیل تحریم های آمریکا سقوط کرد و هدف آمریکا ، قطع بودجه برنامه تسلیحاتی کره شمالی بود.
و این است قدرت تحریم.
بازار مالی آمریکا از بزرگ ترین و نقدشونده ترین بازارهای جهان است و دلار و مؤسسات آن از تجارت و دارایی جهان حمایت می کند.
برای مؤسسات مالی سراسر جهان، دسترسی به سیستم مالی آمریکا حیاتی است. و درعوض، محروم  شدن از آن منجر به ویرانی می شود.
این همان چیزی است که آمریکا و تحریم های چندجانبه مالی و اقتصادی را به ابزاری مهم در فعالیت های جنایی و تروریستی تبدیل می کند و باعث تحمیل هزینه¬های گزاف بر تهدیدکنندگان امنیت ملی و نیز ایجاد انگیزه  برای بازیگران درجهت تغییر مسیر، می شود.
ولو اینکه، امروزه اختلالات فزاینده در سیستم مالی و پرداخت جهانی، تهدیدی برای کاهش اثربخشی تحریم های چندجانبه آمریکا است.
رقبای استراتژیک از جمله چین و روسیه، درحال توسعه سیستم های پرداخت جایگزین اند تا از تأمین مالی مبتنی بر دلار اجتناب نموده و با این روش به مقابله با رهبری آمریکا می پردازند و از قدرت اقتصادی و اجرای قانونی ما فرار می کنند.
تهدید ارز دیجیتال
ضمناً، فناوری های مالی جدید مانند ارزهای دیجیتال فرصتی برای نگهداری و انتقال بها، خارج از سیستم های مرسوم مالی و پرداخت ایجاد می کنند.
این به  نوبه خود باعث فرار راحت تر مجرمان و تروریست ها می شود و توانایی آمریکا، متحدانش و شرکا را در اعمال تحریم ها جهت حفظ امنیت ملی، کاهش می دهد.
با درنظر گرفتن نقش حیاتی تحریم ها در حفاظت از منافع ملی، «جنت یلن» -وزیر امور خارجه- بررسی جامعی را آغاز کرد که در آن با مشورت وزارت امور خارجه و سایر شرکای بین  سازمانی، به نحوه شکل گیری مقامات تحریم های خزانه داری و تقویت آن ها در آینده، پرداخت.
یکی از نتایج اولیه بررسی این است که هماهنگی با متحدان و شرکا، اطمینان خاطری در جهت حفظ تحریم ها به عنوان ابزاری مؤثر در مقابله با چالش های جدید است.
توبیخ قدرتمند
رویکرد چندجانبه به تحریم‌ها، به دلایل متعددی اثربخشی آن ها را افزایش می‌دهد.
 اولاً، اتحاد سایر کشورها و مؤسسات در اعمال تحریم های آمریکا، با قطع دسترسی به سیستم های مالی جهان، موجب بسته شدن شکاف هایی می شود که درغیر این  صورت، مورد سوءاستفاده قرار می گرفتند. در نهایت، این کار فعالیت های مالی غیرقانونی دشمنان را سخت تر می کند و رقیبان ما نمی توانند از تحریم ها، به ضرر شرکت های آمریکایی سوء استفاده کنند.
دوم اینکه، به متحدان و شرکای ما سهم بیشتری در تداوم انعطاف‌پذیری و تکامل سیستم مالی بین‌المللی آمریکا می‌دهد. و موجب همکاری آن ها با آمریکا به منظور نظارت بر فناوری های جدید مثل ارز دیجیتال و تطبیق با تغییرات جدید می شود.
سوم و مهم تر از همه، همکاری با متحدان و شرکا از طریق مجامع چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد و جی7، اثر تحریم های سیاسی را تشدید می کند.
برای مثال، در سال 2011، آمریکا، اتحادیه اروپا و سایرین که از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل می کنند، اقدامات تکمیلی را برای اعمال تحریم های هدفمند علیه دولت سرکوب گر معمر قذافی در لیبی انجام دادند. این تحریم ها ده‌ها میلیارد دلار را از اختلاس نجات داد و به توقف اقدامات خشونت آمیز دولت کمک کرد.
توبیخ قدرتمند و چندجانبه، موجب تأکید تعهد جامعه بین المللی به ارزش های دموکراتیک و حفظ حقوق بشر شد. مهم تر اینکه، با وجود انجام این اقدام مؤثر، با شرکای خود به ادامه کمک-های بشردوستانه پرداختیم و با اعمال تحریم ها در سراسر جهان، همچنان به این اصل، متعهد می مانیم.
هر کشوری به تنهایی، توانایی اعمال تحریم ها را ندارد. به همین دلیل، حفظ حضور آمریکا در سازمان ملل از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان ملل از کشورهای بدون مقامات تحریمی درخواست ممنوعیت سفر تروریستی و جلوگیری از انتقالات مالی غیرقانونی، دارد.
همانطور که جو بایدن می‌گوید، اتحاد آمریکا در سراسر جهان منبع قدرت است. چنان چه اقتصاد جهانی از طریق سیستم های مالی درهم تنیده، فناوری های پرداخت جدید، الگوهای تجاری و زنجیره های تأمین، به هم پیوسته تر  شود؛ ما به همکاری نزدیک با شرکای خود درجهت بروزکردن سیاست تحریم ها و حفاظت از امنیت ملی، تعهد می دهیم.
 
منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟