بایدن نقشه دومی در قبال ایران ندارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
احیای توافق برجام یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی جو بایدن در زمان روی کار آمدن او بود. اما به نظر می‌رسد که این توافق تاریخی در آستانه سقوط غیرقابل بازگشت است، زیرا رهبران غربی به طور فزاینده‌ای نسبت به تهران بر سر مذاکرات متوقف شده وین برای احیای این پیمان بی‌تاب شده‌اند.
اگر مذاکره‌کنندگان نتوانند این توافق را احیا کنند، کارشناسان هشدار می‌دهند که «نقشه دومی برای بایدن وجود ندارد و چشم‌انداز درگیری در غرب‌آسیا می‌تواند افزایش یابد.» ایران محدودیت‌های این توافق را در مورد غنی‌سازی اورانیوم نقض می‌کند و جنگ‌طلبان هشدار بر کوتاه‌شدن زمان گریز هسته‌ای ایران می‌دهند.
«باربارا اسلاوین»- مدیر ابتکار آینده ایران در شورای آتلانتیک-  به بیزینس اینسایدر گفت که تمام امیدش به نجات این توافق را از دست نداده است، و تاکید کرد که اقتصاد ایران در وضعیت «به اندازه کافی شکننده» قرار دارد.
اسلاوین افزود: چند عامل کلیدی وجود خواهد داشت: اینکه چین چقدر فشار می‌آورد تا ایران را متقاعد کند که حتی از کاهش کوتاه مدت تحریم‌ها سود ببرد، این اطمینان را ایجاد می‌کند که آمریکا در طول دوره ریاست جمهوری بایدن به این توافق پایبند خواهد ماند.
بایدن اخیراً متعهد شد که آمریکا تنها در صورتی از توافق برجام خارج خواهد شد که شواهد روشنی مبنی بر این وجود داشته باشد که ایران شرایط این توافق را نقض کرده است.
اسلاوین گفت: «نقشه دومی وجود ندارد، نقشه اول ادامه پیدا می‌کند: یعنی دیپلماسی همراه با ایجاد انگیزه برای کاهش تحریم‌ها». هیچ راه‌حل نظامی ‌برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد و تلاش‌های گذشته اسرائیل(رژیم صهیونیستی) برای کاهش سرعت کارها از طریق خرابکاری و ترور، تنها ایران را برای سرعت بخشیدن به این موضوع تشویق کرده است.
اسلاوین افزود: «ایران در حال حاضر کشوری است که تمام تخصص و مواد لازم برای ساخت بمب را دارد، اما این کار را نکرده است زیرا همیشه محاسبه کرده است که می‌تواند از تمامیت ارضی خود بدون سلاح هسته‌ای محافظت کند و رفتن به این مسیر فقط به یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای خطرناک جدید در غرب‌آسیا منجر خواهد شد.
«جوزف سیرینچیون، عضو برجسته موسسه کوئینسی، روز دوشنبه در توییتی تاکید کرد که دیپلماسی بهترین و تنها راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از جنگ جدید غرب‌آسیا است.
مقامات اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) اعلام کرده‌اند که در صورت شکست مذاکرات، پاسخ نظامی ‌علیه ایران ضروری است. «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- روز یکشنبه گزینه‌های نظامی ‌علیه ایران را در صورت شکست مذاکرات رد نکرد.
«راندا اسلیم» -کارشناس ارشد موسسه غرب‌آسیا- به بیزینس اینسایدر گفت: «اگر مذاکرات وین شکست بخورد، چشم‌انداز تنش نظامی ‌بین ایران و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) افزایش می‌یابد.»
در حالی که تنش‌ها همچنان بالاست، آمریکا در آخر هفته یک بمب افکن «بی-1» را در کنار جت‌های جنگنده اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، بحرین، مصر و عربستان بر فراز غرب ‌آسیا به پرواز درآورد.
برنامه هسته‌ای ایران به حدی رسیده است که دولت بایدن هشدار داده است که احیای برجام به زودی بیهوده خواهد بود.
مذاکرات در ابتدا نشانه‌های مثبتی داشت، اما ایران در ماه ژوئن پس از انتخاب‌شدن ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس‌جمهور، مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد. ایران هفته گذشته اعلام کرد که آماده است تا پایان نوامبر به مذاکرات بازگردد، اما هنوز تاریخی برای ‌آن مشخص نشده است. دولت بایدن به طور آزمایشی از این تحول استقبال کرد.
رئیسی که تحت حمایت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دارد و منتقد سرسخت آمریکا و غرب است، نگرانی‌ها از شکست مذاکرات وین در احیای این توافق را افزایش داده است.
بایدن روز یکشنبه در نشست گروه 20 در رم به خبرنگاران گفت که آمریکا همچنان از تصمیمات بسیار بدی که ترامپ برای خروج از برجام گرفت، رنج می‌برد. بایدن به ایران هشدار داد که آمریکا به هرگونه اقدام تهاجمی ‌علیه نیروهای آمریکایی در منطقه پاسخ خواهد داد.
 
منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟