خروج آمریکا از افغانستان و چالش‌های سیاسی و امنیتی برای کشورهای عربی و اردن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل در تحلیلی به قلم «آرون مجید و محمد برهومه» به تبیین و بررسی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و تأثیر آن بر منافع کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و اردن پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی آن اشاره خواهیم کرد

  • خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان یک چالش امنیتی برای کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌باشد که آن‌ها را مجبور ساخت تا برای حفظ منافع خود تدابیری اتخاذ کنند؛ اما این عقب‌نشینی برای سایر رژیم‌های عربی مانند اردن یک فرصت بود؛ زیرا از این طریق توانست کنترل خود را بر مخالفان تحکیم ببخشد. درواقع تصاویر نگران‌کننده فرودگاه کابل، باعث شد تا دولت بایدن ثبات اردن را بر نگرانی‌های حقوق بشری ارجحیت دهد. اردن همچنین از توجهات بین‌المللی به مشکلات پذیرش پناهندگان افغان بهره‌مند شده است. درحالی‌که کشورهای اروپایی به دنبال اجتناب از پذیرش پناه‌جویان افغان بودند، ملک عبدالله می‌تواند از اردن به‌عنوان کشوری که مسئولیت بار درگیری‌های منطقه‌ای را به دوش کشیده، یاد کند.
  • با توجه به اقدامات اخیر ایالات‌متحده در افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اکنون با دو چالش بزرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اولی، هراس از برخورد با تهدیدات امنیت منطقه‌ای بدون حمایت و کمک ایالات‌متحده بوده است،
  • دوم این‌که خود را با استراتژی بایدن در منطقه وفق دهند؛ به سرعتی که به هر کشوری این امکان می‌دهد که جز متحد نزدیک آمریکا باقی بماند؛ اما در شرایط کنونی رقابت‌های منطقه‌ای در افغانستان می‌تواند برای همسایگان به‌خصوص کشورهای عربی خلیج‌فارس تهدیدات جدی ایجاد کند. اگر کشورهای شورای خلیج‌فارس (GCC) تصمیم بگیرند از یک رویکرد استراتژیک هوشمندانه در مورد شرایط افغانستان پیروی کنند، ممکن است بتوانند منافع ایالات‌متحده و چین را در یک کشور تحت کنترل طالبان تثبیت ببخشند.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

  در میان‌مدت و بلندمدت، قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ممکن است برای اطمینان از ثبات در افغانستان و جلوگیری از تبدیل‌شدن آن به محل رشد گروه‌های تروریستی با یکدیگر همکاری کنند. البته این بدان معنا نیست که این قدرت‌ها از پیگیری منافع استراتژیک، ایدئولوژیکی و اقتصادی خود در این کشور اجتناب خواهند کرد. درواقع، سایر بازیگران احتمالاً به نمایندگی از طرف خود یا سایر گروه‌های نیابتی به صحنه خواهند پیوست. در این راستا، متحدان واشنگتن باید با یک واقعیت سیاسی جدید در دولت بایدن کنار بیایند. واقعیتی که به نظر می‌رسد خود را از سنت‌های دیرینه انترناسیونالیسم لیبرال و حمایت از حقوق بشر که با وودرو ویلسون آغاز شد و در دهه نود قرن بیستم به اوج خود رسید جدا کرده است.

 

 

https://nationalinterest.org/feature/will-afghanistan-withdrawal-lead-middle-east-peace-194932

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟